Sjuksköterska kontaktas flera gånger av medarbetare på boendet sedan personen insjuknat. Parametrar togs, personen isoleras på rummet och sköterskan bad medarbetare ge alvedon.
Under veckan blir personen rosslig i halsen och i lex Sarah-anmälan står att medarbetare ringer runt till olika sjuksköterskor för att få medicin mot rosslandet, vilket också sker. Personen uppges piggna till, men senare försämras tillståndet radikalt med andningssvårigheter, låg puls och läpparna uppges vara blåaktiga.
Sjuksköterska kontaktas som ber medarbetare ringa ambulans. På sjukhuset avlider personen senare.
Det som framgår i lex Sarah-anmälan är bland annat att det inte finns dokumenterat i den sociala journalen att sköterska kontaktas. Det framgår också att medarbetare upplevt hela situationen som obehaglig och att det, enligt anmälan, handlar om brister i rättssäkerhet vid handläggning samt i utförande av insats, omsorg, stöd och service.
I anmälan står också: ”Hade vi kunnat göra mer i detta läge?”.