Robert Lindberg berättar att Wizz Air beslutat att reducera antalet flygplan, som opererar i Polen.
– Detta medför ett minskat antal flyglinjer, varav Skellefteå tyvärr är en av dem, konstaterar han.
Ursprungligen planerade Wizz Air att starta åretrunttrafiken mellan Skellefteå och Gdánsk med två avgångar i veckan i juni i år men så blev det inte.
– Liksom för alla andra flygbolag har coronapandemin ställt till det för dem och jag är inte förvånad över att Wizz Air tagit det här beslutet. Kanske är det till och med smart av dem att göra så här för att inte riskera att starta en linje med alltför få passagerare, säger Robert Lindberg.
Han sticker inte under stol med sin besvikelse över att satsningen på Skellefteå inte blir av i år.
– Javisst är det lite smolk i glädjebägaren. Med den snabba utveckling som sker i Skellefteå behöver vi reguljära internationella linjer.
Men Robert Lindberg betonar att Wizz Air absolut inte övergett planerna på trafik till Skellefteå.
– Efter sommaren ska jag återuppta diskussionerna med dem och då handlar det även om fler destinationer än Gdánsk. Wizz Air tycker fortfarande att Skellefteregionen och svenska Lappland är intressant, avslutar han.
En viktig anledning till att Wizz Air valde Skellefteå var också att Northvolt som bygger sin batterifabrik i Skellefteå även har en fabrik i Gdánsk.