Hur ser planerna ut när det gäller bostadsbyggande i Byske och Bureå? Den frågan ville Centerns Maria Sandström ha svar på i en interpellation.
Hon pekade på att Norrbotniabanan kommer att göra stopp vid orterna och att den kommande batterifabriken kommer att generera intresse för fler bostäder på dessa orter.
– I både Byske och Bureå är det i dag ett ansträngt läge på bostadsmarknaden. Jag vill veta hur Skebos planer för bostadsbyggande och kommunens planer för tomtmark ser ut, sa Maria Sandström.
Ändrad lag
Kommunstyrelsens ordförande Lorents Burman (S) svarade att det inte var några byggprojekt på gång i nuläget. Han påpekade även att en lagändring har gjort det svårare för allmännyttan att bygga på mindre orter. Projekten måste ekonomiskt bära sig själva vilket innebär att man måste ta lika höga hyror i Bureå och Byske för nybyggnation som i centrala Skellefteå.
Enligt honom skulle en trea på 75 kvadratmeter kosta 11 000 – 12 000 kronor per månad. Och det är dubbelt så höga hyror som man tar ut i dag på orterna.
– När det gäller tomtmark finns det sedan tidigare planlagt för småhus och flerfamiljshus och det pågår även arbete med fördjupade översiktsplaner för båda orterna, sa Lorents Burman.
Tror det går ändå
– Jag tycker det är en tråkig attityd mot områdena att du inte tror att man är beredd att betala för nybyggnation där, sa Maria Sandström och räknade upp ett antal fördelar med orternas geografi och service.
– Man borde våga satsa. Du säger att ingen vill betala för lägenheterna, men tänk om det är så. Det är bara ett antagande och ingen har undersökt detta. Jag tycker också att man borde kunna hitta en ekonomisk lösning på det, sa hon.
Hon tyckte även att kommunen kunde bli bättre på att marknadsföra den tomtmark som finns på orterna.
Petter Ershag från Kristdemokraterna inflikade diskussionen med att informera om att det finns fabriker som bygger prefabricerade hyreshus som är 25 procent billigare.
Lorents Burman tryckte i slutet av debatten på möjligheterna som uppstår i samband med det ökade intresset att investera i Skellefteå och Norrbotniabanans tillkomst.
– Vi ser att huspriserna stiger.
I förlängningen tror han att det kan öka intresset och möjligheterna att bygga nytt på dessa orter.