Inga lösningar finns för en ny E 4 vid Norrbotniabanan

En ny E 4 finns inte med i planeringen i samband med bygget av Norrbotniabanan. Men enligt Maria Erlandsson vid Trafikverket tar de hänsyn så att den kan byggas i framtiden.

Maria Erlandsson är projektledare för Norrbotniabanan genom Skellefteå vid Trafikverket.

Maria Erlandsson är projektledare för Norrbotniabanan genom Skellefteå vid Trafikverket.

Foto: Ulrika Nohlgren

Skellefteå2019-11-29 06:15
undefined
Det är här någonstans som en eventuell E 4 ska passera järnvägen. Kartan läses från norr till söder.

Läsare har hört av sig och funderar över hur Trafikverket tänker kring E 4 och Norrbotniabanan. Det framgår inte på de kartor som Trafikverket visat upp att de planerar för en ny E 4-dragning.

5 saker du bör känna till om Norrbotniabanan

Enligt projektledare Maria Erlandsson på Trafikverket finns det en beslutad korridor för E 4, ett så kallat riksintresse för kommunikation.

– Men det finns inga pengar så projektet lever inte. Kommunen vill att vägen ska byggas men en ny E 4 är inte prioriterad från regeringen, säger hon.

undefined
Maria Erlandsson är projektledare för Norrbotniabanan genom Skellefteå vid Trafikverket.

Därför kan inte de som arbetar med Norrbotniabanan föregripa en planprocess för en ny E 4.

– Jag kan inte sticka under stol med att det vore bättre att göra allt samtidigt, säger hon.

Norrbotniabanan byggs genom deras hus: ”Det är skönt att få veta”

Sänka vägar

Trots det tar de hänsyn till att det kan bli en framtida E 4 i det utpekade området.

– Vi ser till att vi inte omöjliggör ett bygge av vägen. Samtidigt har vi inga lösningar för hur vägen ska byggas.

Boende tvingas flytta och vägar görs om

Enligt Maria Erlandsson går det bra att bygga E 4 under järnvägen även när den är på plats. Men det innebär samtidigt att det blir förändringar på både väg 372, Järnvägsleden, och Östra leden. Båda vägarna måste sänkas för att E 4 ska kunna passera under järnvägen. Östra leden kan behöva sänkas ända från Torsgatan. Nedanför järnvägen är det däremot bra lutning mot älven.

Nya idéer om utvecklingen vid lasarettet

Men hur bär man sig då åt för att gräva sig under en järnväg som trafikeras?

– Det vanliga är att man bygger en järnvägsbro på sidan om och puttar in den där den ska vara.

Detta innebär att man först ”klipper” rälsen under två till tre dygn och gräver ur området där bron ska vara, innan den nya bron skjuts in.

– Det brukar vara väldigt intensiva dygn, men det här planeras kanske två år i förväg. Just de dagarna går ingen persontrafik och de som transporterar gods måste också planera för ett stopp, säger Maria Erlandsson.

undefined
På bilden ser en fastighet ut att hamna under vägen men det kan behövas mer mark för att klara bygget och för vägbankar. Kartan läses från norr till söder.

Att bron byggs på plats innebär även att det tar en del mark i anspråk. Detta gäller även vid lösningen vid Lasarettsvägen och Grenvägen bland annat, där det också blir järnvägsbroar.

– Vid den nya vägen vid Grenvägen går vägen genom en fastighet men vi kan behöva mer yta för att bygga själva bron, säger Maria Erlandsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!