Förslaget: Bygg Karlgårdsbron som planerat

På måndag ska samhällsbyggnadsnämnden ha ett nytt möte om Karlgårdsbron.
Förslaget från förvaltningen är nu klart: Det föreslås att bron ska byggas precis som planerat.
Återstår nu är att få veta vad politikerna säger.

Karlgårdsbron byggs av trä och ska se ut så här. Gestaltningen är vald för att likna Lejonströmsbron, och bestämdes för många år sedan.

Karlgårdsbron byggs av trä och ska se ut så här. Gestaltningen är vald för att likna Lejonströmsbron, och bestämdes för många år sedan.

Foto: Illustration: Sweco

Skellefteå2025-03-06 21:00

Frågan har varit uppe i nämnden vid ett tidigare möte, men skickades tillbaka till tjänstemännen för fortsatta utredningar. 

Det arbetet är nu klart, och förslaget är lämnat inför måndagens möte.

Det föreslås att Karlgårdsbron ska byggas enligt de ursprungliga planerna. Varken gestaltning eller kvalité bör man tumma på i sin strävan att pressa priser. 

Därför föreslås att kommunfullmäktige ska ge ett budgettillskott med 444,5 miljoner kronor. Det ger en total kostnad på 744 miljoner, varav staten betalar 72 miljoner.

Dessutom önskas extra pengar för den juridiska process som drivs mot den förra entreprenören Kauno Tiltai. Processen väntas kosta upp emot sju miljoner att driva, men kan ge återbäring om kommunen vinner tillbaka pengar. 

Det önskas också ett igångsättningstillstånd så att fas 2 i bygget kan starta den första maj, och då skulle påsläppet av trafiken kunna göras sommaren 2027. Helt klar skulle dock inte bron vara förrän 30 november 2027. 

Av handlingarna framgår att det är bråttom att komma till beslut, annars går man miste om bidraget från staten. Den nya budgeten måste vara beslutad senast i april 2025. 

undefined
Här syns proportionerna på bron i förhållande till bilar. Det som är byggt hittills är de grå brostöden som sticker upp några meter över vattenytan.

Hur gick det då med de extra frågor förvaltningen skulle utreda? 

När det gäller trafik så påpekas det att trafikflödena för alla trafikslag har ökat och väntas fortsätta öka. Karlgårdsbron väntas få en trafikmängd om 5 000–6 000 fordon per dygn.

Det har anlitats en oberoende granskare för att kolla så den nya kalkylen ska se ut att hålla. Granskaren tycker att Skanskas kalkyl är rimlig men möjligen något hög. Det flaggas för prissvängningar som kan gå både uppåt och nedåt. 

Det har utretts om det finns ytterligare någon form av extern finansiering, vilket dock inte är möjligt. Utöver det statliga bidraget får kommunen bekosta sin bro själv. 

Det har önskats att kostnader ska minskas, och svaret är att man tänker göra det i samarbete med den nya entreprenören. Det påpekas också att man vill bygga med kvalitet för att minska framtida underhållskostnader. 

Det har diskuterats vad som händer om man gör en förenklad stålkonstruktion, endast gör en gång- och cykelbro, avbryter bygget eller pausar bygget. Alla dessa alternativ anses falla eftersom kommunen sedan länge har en intention om att skapa en ny bro och en hållbar trafiklösning i centrum. 

Politikerna tar alltså ställning till förslaget på måndag. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!