Då Norrbotniabanan dras förbi Sjungande Dalen kommer Järnvägsleden att flyttas en bit norrut, som mest 25 meter, och då rivs den befintliga idrottshallen. Vägar i området kommer också att åtgärdas. Genom en omdragning av Gamla Kågevägen flyttas även korsningen ut på Järnvägsleden, den blir cirka 140 meter västerut. Konsertvägen justeras också i sidled och ansluts till Gamla Kågevägen.
Kommunen vill i den detaljplan som nu ställs ut att idrottsplatsområdet ska fortsätta vara en viktig plats för idrott och det ska finnas ytor både för spontana och planerade utomhusaktiviteter.
Idag finns på Sjungande dalens idrottsplats en gräsfotbollsplan, en grusfotbollsplan som vintertid spolas till is, två tennisbanor, en ishockeyrink, idrottshall och även en återvinningsstation.
En del måste flyttas inom området. Det som måste förläggas utanför nuvarande område vill man placera i närområdet.
I detaljplanen gör man möjligt för att bygga en större idrottshall på cirka 40 gånger 45 meter. En exakt utformning bestäms i ett senare skede. Ett nybygge bör genomföras på områdets sydöstra del. Man vill återbruka en del material från gamla idrottshallen då den rivs, bland annat den metallblomma som pryder en gavel på hallen.
I dagsläget används idrottshallen främst av Skellefteå bouleklubb, de behöver hitta en ny lokal. Den nya idrottshallen kommer främst att användas av elever på Sjungande dalens skola, men även kunna bokas kvällar och helger.
Det finns två vägar in till idrottsplatsen. Den sydvästra infarten, som bland annat går till återvinningsstationen och planerna, kommer på sikt att tas bort. Den som ligger nordväst ut behåller ungefär samma placering som nu. Det öppnas även för att det kan gå göra en ny infart längre norrut.
Det är också viktigt att gång- och cykeltrafiken ska fungera i området. Planen är att bygga en i västöstlig riktning som går genom hela idrottsplatsområdet. I förslaget skriver man att den bör placeras i närheten av den nya idrottshallen.
Brännanvägen kommer genom Norrbotniabanan justeras en del. Nu vill kommunen också bredda vägområdet för Brännanvägen så att gång- och cykelbanan får ett större utrymme.
Det går inte presentera en möjlig utformning grafiskt. Den illustrationen ska vara klar till granskningen av planförslaget. Utställningens sista dag är den 20 februari.