"Idag vill man visa att man kommer från Skellefteå"

I en intervjuserie träffar Norran nyckelpersoner som i sina olika roller jobbar med att bygga och utveckla Skellefteå. Först ut är Helena Renström. Hon är chef för kommunens marknadsavdelning som arbetar brett med aktiviteter, evenemang och kommunikation för att sprida en positiv bild av Skellefteå.

Skellefteå kommuns marknadschef Helena Renström ansvarar för att utveckla platsvarumärket, skapa stolthet och attrahera företag, inflyttare och besökare till Skellefteå.

Skellefteå kommuns marknadschef Helena Renström ansvarar för att utveckla platsvarumärket, skapa stolthet och attrahera företag, inflyttare och besökare till Skellefteå.

Foto: Helena Strömbro Ershag

Skellefteå2020-07-03 09:00

Maj 2012. Helena Renström var forskare och lärare i marknadsföring på Handelshögskolan vid Umeå universitet när hon såg platsannonsen från Skellefteå kommun. Jobbet som marknadschef tickade alla boxar. Platsvarumärket med devisen ”Ge idéerna plats” var färskt framtaget, i en process som involverat tusentals Skellefteåbor, och skulle nu förankras och utvecklas vidare. 

– Det stämde precis med mina tankar. Jag är skolad inom tjänstemarknadsföring, som handlar om att människorna själva ska bli ambassadörer och ”deltidsmarknadsförare.” Vi på marknad råkar vara de som tar extra hand om platsvarumärket, men Skellefteå ägs av alla och alla kan komma med idéer på vad som ska göras: privatpersoner, företag, föreningar, alla möjliga. Vi försöker lyssna och vara en katalysator för att idéer ska bli till.

Det tidiga fokuset låg på att arbeta med Skelleftebornas stolthet över platsen, bland annat genom att lyfta fram idékraften som finns här. Så här åtta år senare syns tydliga resultat, menar Helena. 

– Jag tror inte att det går en dag utan att jag ser människor som bär platsvarumärket på mössor, tröjor och väskor. Idag vill man visa att man kommer från Skellefteå. De mätningar vi gör visar också på mycket starkare självbild. 

Den där stoltheten och självförtroendet är viktigt. Inte minst för att nya företag – som stora batterifabriker – ska välja att etablera sig här. Till det kommer också Skellefteandan, det som Helena tycker har utkristalliserat sig som en av våra viktigaste styrkor: att vi är väldigt snabbfotade och beslutsmässiga här. Vi sitter inte bara och snackar om saker, utan vi gör. Med de grundförutsättningarna på plats har marknadsarbetet kunnat skifta fokus, till att nu vara mer utåtriktat för att just locka hit företag, inflyttare och besökare. För Helenas team kan det innebära allt från att publicera artiklar om entreprenörskap till att rodda hemvändarevent för tusentals personer på Skansen eller pynta stan svartgul när det är SM-slutspel.

– Vi jobbar också nära Visit Skellefteå med att få större evenemang till Skellefteå, som Melodifestivalen, SM-veckan, Titanic- och dinosaurieutställningen. Men lika viktigt är att stötta dem som jobbar med vintersimmet, Trästock, Nordsken, Pride och andra lokala evenemang, där vi kan bidra med ekonomiskt stöd, marknadsföring och olika kringaktiviteter. Det här är upplevelser som skapar minnen och gör att man trivs här. Att besöksnäringen växer år till år innebär också skattepengar och arbetstillfällen. Evenemangen har dessutom stor genomslagskraft medialt, säger Helena.

Planering, projektledning, samarbeten, inspiration utifrån, utvärdering – och stundtals känslan att ha tagit sig vatten över huvudet. Allt är en del av marknadschefens vardag. Men det är nästan alltid roligt, menar Helena. Mest älskar hon idémöten. Särskilt när man inte vet på förhand vart det ska ta vägen. Ett typexempel är den normbrytande utställningen Ge plats, med foton på lokala ledarprofiler som belyste stereotypa förväntningar på män och kvinnor. 

– Här möttes flera spår. Vi ville bli mer inkluderande i vår egen kommunikation. Vi såg att unga fick kämpa för att komma fram som ledare. Skellefteåborna satte lägst betyg på sig själva när det gällde att vara öppna för nya intryck och bemöta alla med respekt oavsett bakgrund. När vi satte oss ner för att diskuterade vad vi kunde göra väcktes idén att utmana till reflektion över hur vi framställer ledare i Skellefteå. 

– Om man ska ge idéerna plats är det bra att man är lösningsfokuserad och inte ser för mycket problem. Tänker man att det inte kommer att gå är det jättesvårt att vara den där katalysatorn. Man ska nog gilla osäkerhet och att ställas inför nya utmaningar.

Och nästa stora utmaning då, vad blir det?

– Att göra det enkelt att flytta till Skellefteå! Både befintliga företag och de som håller på att etablera sig här kommer att behöva väldig mycket kompetens. Och då ska man vilja bo här, och veta att man både kan studera och hitta attraktiva jobb här. Även om det är enklast att nå hemvändare ska vi inte bara vara intressanta för dem som redan bott här. Det finns många fler som är intresserade av att flytta norrut och längtar efter det liv som vi kan erbjuda. 

Helena Renström

Roll: Marknadschef i Skellefteå kommun sedan 2012.

Övriga engagemang: Ett par styrelseuppdrag.

Familj: Maken Johan och tre pojkar, Karl, Frans och Sixten.

Favoritplats i Skellefteå: "Trakterna runt Lövånger, där jag växte upp. Hökmarksberget är också väldigt fint, med skogen och en fantastisk utsikt. Och så Renbergsvattnet, där vi har en gård. En fin by med ett fantastiskt hembygdsområde, där man får uppleva kulturen på ett traditionellt sätt."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!