I takt med att Norrbotniabanan byggs behöver åtgärder utföras på befintlig järnväg, Skelleftebanan, för att kunna ta emot en ökad trafikmängd medan resterande delar av Norrbotniabanan byggs klar. Skelleftebanan går mellan Bastuträsk och Skellefteå. Den är 63 kilometer lång och trafikeras idag av godstrafik med cirka fyra tåg per dygn.
Men nu ställs högre krav på banan. Räls- och slipersbytet efter Skelleftebanan ska fortsätta med etapp två, som drar igång 2024, och bygge av en mötesstation planeras. En investering som ska stå klar 2030.
Redan 2010 gjordes en förstudie och nu har man valt en plats – Södra Grundfors. Det finns ett samrådsunderlag klart som olika myndigheter kan ha synpunkter på.
Södra Grundfors ligger vid Finnforsfallet, cirka tre mil från Skellefteå och en mil från Boliden.
Järnvägsplanen omfattar ett nytt mötesspår samt ett stickspår. Det nya mötesspåret är anpassat både för person- och godstrafik. Området som kommer att nyttjas är cirka 750 meter och anläggningen kommer byggas på norra sidan om befintlig järnväg.
Samtidigt kommer den gamla mötesstationen, som inte använts, i Finnforsfallet att rivas.
Två vägar berörs också i projektet. Det blir förändring vid plankorsningen med vägskydd vid väg 805. Längs väg 791 genom Krångfors finns två riskområden där slänterna ner mot Skellefteälven är instabila. Bland annat kommer en 250 meter lång sträcka att flyttas så att den istället går norr om fastigheterna. En byggstart där kan ske 2025.