Strategispelet Clash of Clans har cirka 75 miljoner spelare runt om i världen och 50 miljoner personer följer dem på sociala medier. Norran fanns med när spelklustret Arctic Game och spelutbildningarna på Campus Skellefteå fick besök av Vladislav Perge, community manager för Clash of Clans, som skapats av den mycket framgångsrika finska mobilspelsutvecklaren Supercell. I Clash of Clans bygger och försvarar spelarna sina byar.
Där fanns då också Lavinia Macovei som har samma roll när det gäller Supercells spel Hay Day som är en jordbrukssimulator. Detta spel har cirka 20 miljoner följare på sociala medier. Här får spelaren bygga och driva sin egen gård. Man odlar grödor, tar hand om djuren och producerar för att ta med till marknaden.
Under dagarna på Campus Skellefteå delade Vladislav och Lavinia med sig av sina erfarenheter kring hur man skapar och underhåller ett aktivt online-community. Rollen som community manager handlar bland annat om att skapa innehåll som resonerar med publiken.
– Det handlar helt enkelt om att bygga lojalitet och stärka bandet mellan spelet och användarna, berättar Vladislav Perge.
Att Supercell-medarbetarna kommer till Skellefteå beror till stor del på att de ingår i det kontaktnät som Tim Leinert, som är affärsutvecklare vid Arctic Game i Skellefteå har. När han tidigare var produktchef på den digitala upplevelsebyrån North Kingdom i Skellefteå arbetade Tim mycket med Supercell-projekt.
– En höjdpunkt var att hjälpa dem att skapa en digital världsmästerskapsplattform för Clash of Clans och Clash Royale med miljontals användare, berättar han.
En av dem som kom för att lära från Vladislav och Lavinia var Axel Åhlund som, tillsammans med sex andra personer, arbetar hos Skellefteföretaget Gold Town Games med utvecklingen av deras kommande spel Pocket Hockey.
– Vi lanserade en webbplats för Pocket Hockey den 4 oktober så att vara med här passade mig perfekt, berättar Axel.
Han började jobba med spelet i somras när han fick ett sommarstipendium från Sammes stiftelse. Axel hade då tidigare studerat på utbildningen till spel- och UX-designer i Skellefteå.
– Vi siktar på att kunna lansera en betaversion av Pocket Hockey i början av nästa år.
På Pocket Hockeys webbplats och på flera sociala mediekanaler kan fans och intressenter nu följa spelets utveckling och få insikt i dess funktioner via plattformar som Discord, Instagram, Facebook och YouTube.
I Pocket Hockey bygger användaren sitt eget lag av hockeyhjältar och deltar i intensiva matcher mot andra hockeyfans världen över.
– Det blir det första mobila hockeyspelet i världen med spelfunktionen multiplayer där flera spelare kan spela tillsammans i realtid, säger Axel.
Han berättar att han under dagen med Supercell-teamet fick lära sig mycket nyttigt om hur man bygger en strategi för en levande on-line community.
– I en online-community kan man inte ha envägskommunikation med deltagarna utan det gäller att ha en ständig dialog och låta dem hjälpa till med utvecklingen och förbättringar av spelet, betonar Lavinia Macovei.
Hon konstaterar att det gäller att vara transparent och lyssna på medlemmarnas åsikter, agera och ge feedback till dem.
– De måste se sig som allierade, vara trygga och stolta över att vara med i communityn, avslutar Lavinia Macovei.
Vladislav och Lavinias besök i Skellefteå var en del i Skellefteå Science Citys projekt Game Attraction North.