Hur får man 50 miljoner följare på sociala medier?

Spelutvecklare i Skellefteå lär sig bygga starka communityn på nätet.
Med en utbildare med 50 miljoner följare på plats.
– Det handlar om att bygga lojalitet, säger Vladislav Perge, community manager för mobilspelet Clash of Clans.

Tim Leinert, Arctic Game, i samspråk med Vladislav Perge och Lavinia Macovei från Supercell.

Tim Leinert, Arctic Game, i samspråk med Vladislav Perge och Lavinia Macovei från Supercell.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2024-10-21 05:00

Nyheten i korthet

  • Vladislav Perge och Lavinia Macovei, community managers för de populära mobilspelen Clash of Clans och Hay Day, besökte nyligen Campus Skellefteå för att dela med sig av sina erfarenheter om att bygga och underhålla aktiva online-communities.
  • Besöket var en del av Skellefteå Science Citys projekt Game Attraction North och syftade till att stärka bandet mellan spelutvecklare och användare genom att bygga lojalitet.
  • Under besöket lärde spelutvecklare, som Axel Åhlund från Gold Town Games, om vikten av att ha en ständig dialog med community-medlemmar och att låta dem bidra till spelets utveckling och förbättringar.

Strategispelet Clash of Clans har cirka 75 miljoner spelare runt om i världen och 50 miljoner personer följer dem på sociala medier. Norran fanns med när spelklustret Arctic Game och spelutbildningarna på Campus Skellefteå fick besök av Vladislav Perge, community manager för Clash of Clans, som skapats av den mycket framgångsrika finska mobilspelsutvecklaren Supercell. I Clash of Clans bygger och försvarar spelarna sina byar. 

Där fanns då också Lavinia Macovei som har samma roll när det gäller Supercells spel Hay Day som är en jordbrukssimulator. Detta spel har cirka 20 miljoner följare på sociala medier.  Här får spelaren bygga och driva sin egen gård. Man odlar grödor, tar hand om djuren och producerar för att ta med till marknaden. 

undefined
I Clash of Clans bygger och försvarar spelarna sina byar.

Under dagarna på Campus Skellefteå delade Vladislav och Lavinia med sig av sina erfarenheter kring hur man skapar och underhåller ett aktivt online-community. Rollen som community manager handlar bland annat om att skapa innehåll som resonerar med publiken.

– Det handlar helt enkelt om att bygga lojalitet och stärka bandet mellan spelet och användarna, berättar Vladislav Perge.

undefined
Axel Åhlund arbetar med spelet Pocket Hockey för Gold Town Games.

Att Supercell-medarbetarna kommer till Skellefteå beror till stor del på att de ingår i det kontaktnät som Tim Leinert, som är affärsutvecklare vid Arctic Game i Skellefteå har. När han tidigare var produktchef på den digitala upplevelsebyrån North Kingdom i Skellefteå arbetade Tim mycket med Supercell-projekt. 

– En höjdpunkt var att hjälpa dem att skapa en digital världsmästerskapsplattform för Clash of Clans och Clash Royale med miljontals användare, berättar han.

undefined
Några av spelarna i Pockey Hockey.

En av dem som kom för att lära från Vladislav och Lavinia var Axel Åhlund som, tillsammans med sex andra personer, arbetar hos Skellefteföretaget Gold Town Games med utvecklingen av deras kommande spel Pocket Hockey.

– Vi lanserade en webbplats för Pocket Hockey den 4 oktober så att vara med här passade mig perfekt, berättar Axel.

Han började jobba med spelet i somras när han fick ett sommarstipendium från Sammes stiftelse. Axel hade då tidigare studerat på utbildningen till spel- och UX-designer i Skellefteå.

undefined
Dimitra Papacosta från Crypto Rogue Games i Umeå berättar om deras nya spel Crystalfall för Vladislav Perge.

– Vi siktar på att kunna lansera en betaversion av Pocket Hockey i början av nästa år.

På Pocket Hockeys webbplats och på flera sociala mediekanaler kan fans och intressenter nu följa spelets utveckling och få insikt i dess funktioner via plattformar som Discord, Instagram, Facebook och YouTube.

undefined
– I en online-community kan man inte ha envägskommunikation med deltagarna", betonar Lavinia Macovei.

I Pocket Hockey bygger användaren sitt eget lag av hockeyhjältar och deltar i intensiva matcher mot andra hockeyfans världen över.

– Det blir det första mobila hockeyspelet i världen med spelfunktionen multiplayer där flera spelare kan spela tillsammans i realtid, säger Axel.

undefined
I Hay Day odlar man grödor, tar hand om djuren och producerar för att ta med till marknaden.

Han berättar att han under dagen med Supercell-teamet fick lära sig mycket nyttigt om hur man bygger en strategi för en levande on-line community.

– I en online-community kan man inte ha envägskommunikation med deltagarna utan det gäller att ha en ständig dialog och låta dem hjälpa till med utvecklingen och förbättringar av spelet, betonar Lavinia Macovei.

undefined
"Det handlar helt enkelt om att bygga lojalitet och stärka bandet mellan spelet och användarna", berättar Vladislav Perge.

Hon konstaterar att det gäller att vara transparent och lyssna på medlemmarnas åsikter, agera och ge feedback till dem.

– De måste se sig som allierade, vara trygga och stolta över att vara med i communityn, avslutar Lavinia Macovei.

Vladislav och Lavinias besök i Skellefteå var en del i Skellefteå Science Citys projekt Game Attraction North.

Supercell

Supercell är en framstående mobilspelutvecklare baserad i Helsingfors. Företaget grundades 2010 och har sedan dess utvecklat flera mycket populära spel, inklusive: Clash of Clans, Clash Royale, Boom Beach, Hay Day, Brawl Stars och Squad Busters. Supercell är kända för sin unika affärsmodell där utvecklare får stor självständighet och spelar in pengar genom in-app-köp i stället för att sälja spelet själv. Företaget har också kontor i San Francisco, Seoul och Shanghai.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!