Anna Kaiding som driver Hotel & Café Victoria i Skellefteå var finalist från Västerbotten när årets unga företagare nyligen utsågs av Företagarna. Priset gick dock till Jonna Gustafsson från Nässjö som driver parfymföretaget Essnce.
Titeln årets företagare gick till Jörgen Persson och Hudiksvallsföretaget Monitor ERP System som utvecklar affärssystem för tillverkande företag. Där var Björn Isaksson och Sonata Isaksson som driver Hällnäs Handelsträdgård finalister från Västerbotten.
När totalförsvarsdagarna i det norra civilområdet nyligen genomfördes i Umeå så var näringslivsfrågor i fokus. Omkring 200 deltagare från statliga myndigheter, näringsliv, kommuner och regioner hade samlats för att diskutera och lära mer om försörjningsberedskap och samverkan som var temat för året.
Försörjningsberedskap handlar om att upprätthålla samhällsviktiga funktioner och förse befolkningen med de varor och tjänster som behövs, även vid kris och krig. Anna Rinne och Malin Bristow från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) var två av föreläsarna.
– Många behöver bidra i arbetet med att stärka vår försörjningsberedskap, både privata och offentliga aktörer. Därför känns det väldigt roligt att vi har haft så många näringslivsaktörer från olika branscher plats här i Umeå, säger Lotta Finstorp, landshövding i Norrbotten i ett pressmeddelande.
Totalförsvarsdagarna arrangeras årligen av Norra militärregionen och länsstyrelserna inom Norra civilområdet i syfte att stärka och utveckla totalförsvaret i norra Sverige.
Den begagnade elbilsmarknaden har ökat markant det tredje kvartalet enligt statistik över begagnade bilköp i Sverige från Bilregistret via statistikföretaget Vroom och Kvdbil, en av Sveriges största marknadsplatser för begagnade bilar.
För första gången var den begagnade elbilsmarknaden över 5 procent av den totala marknaden. I Västerbotten var ökningen 4,4 procent och i Norrbotten 0,7 procent. Störst var ökningen i Uppsala med 7,9 procent.
Fastighetsägaren Diös ska uppdatera sina H&M-butiker i Skellefteå och Östersund. Arbetet börjar under hösten och innebär bland annat större ytor, nya ytskikt, butikslayouter och inredning. Skelleftebutiken i Vintergatan beräknas vara klar om ett år.
– Det säger något om våra städers attraktivitet att ett välkänt varumärke som H&M väljer att satsa på just dessa platser. H&M har riktigt vassa butikslägen i både Skellefteå och Östersund, vilket gör att det känns helt rätt att möjliggöra för expansion på befintliga adresser, säger Sandrina Zetterström, affärsutvecklare, Diös i ett pressmeddelande.