Hästgård hotas av Norrbotniabanan

Kjell Stenmarks hästgård vid södra tuvan hotas av Norrbotniabanan, någon inlösning är inte aktuell enligt trafikverket. ”Vi känner oss totalt maktlösa och överkörda”, säger dottern Camilla Berglund.

Kjell Stenmark är orolig över hur det kommer bli under bygget av Norrbotniabanan och hur livet kommer förändras.

Kjell Stenmark är orolig över hur det kommer bli under bygget av Norrbotniabanan och hur livet kommer förändras.

Foto: Malin Lövkvist

Skellefteå2022-08-01 07:00
undefined
Hästgården ligger ostörd vid älven och har långt till närmsta granne.

Ett stort rött hus tornar upp sig över älven, det är lugnt och stilla. En häst frustar. Övervuxet gräs i en hage vajar i vinden. Här bor Kjell Stenmark med sina hästar. Och snart ska Norrbotniabanan också flytta in. 

Enligt de kartor från trafikverket som Kjell och hans familj fick ta del av för cirka fem år sedan skulle den planerade tågrälsen gå rakt igenom taknocken på huset. Enligt expropriationslagen har trafikverket rätt att ta marken i anspråk mot att de löser in egendom och ersätter de markägare som blir påverkade. De har även rätt att använda mark under tiden för sitt arbete. 

– Kjell har satt allt på paus, det har stoppat upp livet. Vi ställde in oss på att pappa skulle bli inlöst. Med den information vi fick kunde vi inte tro att det skulle bli på något annat vis, säger sonen Fredrik Stenmark.

Men i juni 2021 kom andra besked. En ny karta visar att rälsen kommer placeras 25 meter från huset, där tomtgränsen möter strandlinjen. Trafikverket tänker därför inte lösa in fastigheten och anser sig inte heller ha någon skyldighet att värdera fastigheten.

– Det här är ett fantastiskt läge, precis vid älven och 500 meter till närmsta granne. Det blir inte samma ställe när ett tåg går 25 meter från huset. Det säger sig självt, säger Camilla Berglund.

undefined
Kjell Stenmark pekar mot björken, platsen där Norrbotniabanan kommer gå.

Utöver rälsen som permanent blir placerad bredvid huset kommer mark att tas i anspråk under de fem år som byggandet beräknas ta. I en skrivelse till familjen informerar trafikverket om att det under vissa perioder kan bli olämpligt med hästskötsel på platsen. Trafikverket ersätter vissa skadeförebyggande skyddsåtgärder eller betalar för alternativa stallplatser under den tid som det mest störande arbetet pågår. För de med insyn i hästvärlden är det orimligt att fortsätta att bedriva gården som en hästverksamhet när den här typen av byggnation ska pågå enligt familjen.

– Hästar är ett flyktdjur, det är en risk för både människa och djur att leda en häst in och ut ur hagen. En häst kan dö om de springer mot en förstärkt hage. Och ska vår 79-årige pappa flytta fram och tillbaka med sina hästar under byggtiden. Det funkar inte, säger Fredrik Stenmark. 

– De tar tryggheten ifrån honom. De har haft hans liv på hållhake i flera år nu. Vi förstår inte varför de inte bara löser in honom, det måste bli enklast för alla, säger dottern Helena Stenmark.

undefined
Kjell Stenmark

Kjell känner stor oro inför framtiden. Han funderar över hur det ska bli med hästarna, vem som ska sköta gården om han under perioder inte kan bo kvar. Hur hans dagliga liv kommer påverkas av att behöva flytta fram och tillbaka och av att ha stora maskiner och byggarbete runt knuten.

– Dom har ju lagen på sin sida, de får göra såhär. Men dom avmänskligar honom, säger Fredrik Stenmark. 

– Både Kjell och vi barn skulle ha önskat en annan lösning för hans skull. Ingen av oss tycker att de förebyggande åtgärder som trafikverket erbjudit är lämpliga eller tillräckliga, säger familjen.

undefined
Stallet ligger precis bredvid huset där Kjell Stenmark bor. Det gör det enkelt för honom att ofta kolla till hästarna.

Hans Stöckel som ansvarar för inlösen på trafikverket håller med om att fastigheten har ett unikt läge. Men menar att de inte har juridiken på sin sida för att lösa in bostaden. Angående värdeminskningen menar han att det är en teoretisk fråga där man inte vet hur det blir förrän efter att järnvägen är byggd. 

– Det är en fantastiskt fin plats på jorden, men det är inte förrän den dag man byggt klart som man kan göra en slutlig bedömning av hur påverkan blir. Jag kan också tro att det blir en värdepåverkan. Men vi vet inte. Den som köper kan se något annat än Kjell.

Hans Stöckel hoppas att Kjell ska hitta någonstans där han kan bo tillsammans med sina hästar under tiden för bygget eftersom detta är något de kan kompensera honom för. 

– Men att lösa in huset, där finns en skiljelinje som vi inte kan gå över på grund av regelverket. Juridik är en sak och mänsklighet en annan. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!