Hot och möjligheter med risker

Riskhantering stod på programmet när Ekonomnätverket träffades på Handelsbanken i Skellefteå. Ove Larsson, som arbetar med finanstjänster vid bankens kontor i Luleå betonade att om man inte kan tjäna pengar på en risk så ska man inte ta den.

– Ett företag måste avgöra hur mycket risk man totalt ska ha i sitt företag, säger Ove Larsson.

– Ett företag måste avgöra hur mycket risk man totalt ska ha i sitt företag, säger Ove Larsson.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2019-04-02 16:14
undefined
– Ett företag måste avgöra hur mycket risk man totalt ska ha i sitt företag, säger Ove Larsson.

Han konstaterar att ett företag har flertal typer av risker att ta hänsyn till. Det handlar bland annat om affärsrisker, operationella risker, finansiella risker, valutarisker, ränterisker och råvarurisker.

– Dessa kan antingen utgöra hot eller möjligheter. Ett företag måste avgöra hur mycket risk man totalt ska ha i sitt företag, säger han.

Han poängterar vikten av att identifiera de risker som företaget sitter med.

– Och hur riskerna ska hanteras är en styrelsefråga.

Ove tycker att alla företag bör upprätta en riskpolicy där man klargjort vilka risker man har och hur man ska handskas med dem.

– När sedan aktuella frågor kring risker uppstår är det tryggt att kunna luta sig mot en sådan policy. Att ha ett långsiktigt beslutsunderlag kring detta underlättar beslutsfattandet.

Riskspridningen varierar från företag till företag.

– Har man stora affärsrisker kanske man inte ska lika stora finansiella risker, exemplifierar Ove.

Han konstaterar att företag som har marginaler på 4-5 procent bör vara försiktiga med valutarisker.

– Vid valutaförändringar är det annars lätt hänt att små marginalerna snabbt äts upp.

Ove Larsson menar att om man inte har möjlighet att tjäna pengar på att ta en risk så ska man inte ta en sådan.

– Det finns då helt enkelt ingen anledning till detta.

Valutan har under senare år varit ett hett riskområde för företag på grund av de finansiella osäkerheterna.

– Utvecklingen av den svenska kronan har gjort ont för svenska inköpare medan den varit lysande för svenska exportföretag. Här gäller det för exportföretagen att arbeta hårt med effektiviseringen under de goda tiderna och inte vara ”fat and happy” så att man är med på tåget när situationen förändras.

Det Ove Larsson sett är att det inte alltid är står så bra till med kommunikation inom företagen mellan sälj och inköp när det gäller valutariskerna.

– På den fronten finns det mycket att göra, avslutar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!