Åsa Stocksén är Uppsalatjejen som landade i musikbranschen i Stockholm och träffade kärleken i musikern Johan Nilsson, född och uppvuxen i Skellefteå. I augusti 2000 flyttade familjen upp till Ursviken. Åsa har visserligen en farfar från Lycksele och en pappa från Umeå, men längre upp än så hade hon då aldrig varit.
– Johan sa att i Skellefteå spelar man hockey, gitarr eller är frireligiös. Den bilden kanske stämde i viss mån då, men Skellefteå har förändrats mycket, skrattar Åsa då vi ses på nya kontoret på Markstedska gården där företaget landat efter tre (!) flyttar på relativt kort tid.
Åsa Stocksén tog nyligen emot priset Årets företagare av Företagarna Skellefteå och Företagarna Burträsk-Lövånger med motiveringen: ”Åsa har under många år drivit och utvecklat sitt företag Henson med kommunikation som huvudinriktning. Genom sin energi, kreativitet, lyhördhet och mot är hon en bra förebild för dagens och morgondagens företagare.”
– Det här är ingen enmansshow, betonar Åsa och lyfter fram kollektivet men också en partner som varit med på en stor del av företagsresan:
– Peter Westermark har varit med nästan lika länge på den här resan. Han har betytt jättemycket för utvecklingen av bolaget. Vi kompletterar varandra på ett bra sätt.
En snabb koll i Norrans arkiv visar bland annat att Åsa Stocksén varit följande: projektledare vid Årets Popstad 2002, Älska 0910, och Sober October, Melodifestivalgeneral 2005 och hon sitter även i ett par styrelser, bland annat som styrelseledamot i Skellefteå AIK sedan många år.
Hon konstaterar att det fanns många med ett driv i musiksektorn i Skellefteå i tidigt 2000-tal, personer som sedan fortsatte som företagare eller andra tunga poster: Leif Rehnström, Peter Sandström, Niklas Lundmark, Patrik Örnkloo, med flera.
I slutet av 2005 var Åsa Stocksén med och startade PR-byrån Dixie PR + Event som då var en del av varumärkesbyrån Krux i Skellefteå.
– Vi kompletterade Krux utbud och hade börjat att tala om kontent då den snabba digitala utvecklingen kom. Vi hängde ihop i tio år, men samhället förändras och så även byråvärlden. Nu handlar det om att förhålla sig till det medielandskap som vi lever i, och attrahera nya målgrupper och kompetens för företagen.
Bredden syns i dag på företagets egen beskrivning: ”Henson är en kommunikationsbyrå som hjälper allt från hungriga snabbväxare till internationella koncerner och samhällsaktörer med strategi, design och kommunikation i alla kanaler.”
Dixie PR hade 2014 fått ett syskonföretag. Eventdelen av företaget blev då Vida Nord, ett tjänsteföretag för genomförande av möten, kongresser och evenemang.
2015 gick Dixie PR och Krux skilda vägar. Henson AB uppstod.
– Vi köpte ut oss och tog in några nya delägare.
I juni 2021 förvärvade Henson branschkollegan TR i Skellefteå.
– Bolaget har primärt sysslat med ”business to business” inom skog och gruva. Vi jobbar nu för att få ihop våra kulturer och arbetsprocesser vilket i sig är väldigt spännande.
Henson har också ett kontor i Umeå sedan några år. Totalt jobbade tio personer på företaget 2016. I dag är det 21 anställda, varav 12 utgår från huvudkontoret i Skellefteå.
–Vi finns på Storgatan i Umeå – och numer också på Storgatan i Skellefteå…