På Skellefteå Airport hade deltagarna i de nordiska konferenserna Fair & Nordic Battery Belt Logistics, som genomförs i Skellefteå, samlats för att lyssna till vad som händer i Skellefteå inom elflygområdet. Här fanns då också Gustav och Magnus Wiberg från företaget Katla Aero som utvecklar elektriska flygplan. De ska under den här veckan testa en transportdrönare som ska gå mellan flygplatsen och Northvolt Ett.
– Med vår stora vingdrönare kan man transportera gods som högst väger 15 kilo. Sedan är tanken att större drönare ska testas och så småningom även elflygplan som tar upp till fyra passagerare, berättar Gustav Wiberg.
Den 13 kilometer långa resan till Northvolt är beräknad till sju minuter och det råder en spänd förväntan på flygfältet innan Magnus Wiberg gjort alla inställningar och det finns en lämplig slottid där drönaren, som flyger i 150 kilometer i timmen, kan få inta luftrummet.
– I tre dagar ska vi genomföra de första testerna som sedan kommer att utvärderas för att se hur vi ska gå vidare med den här satsningen, berättar Magnus.
Europaparlamentarikern Erik Bergqvist (S) fanns med bland besökarna och han är imponerad över vad som sker på elflygsfronten i Skellefteå.
– Det är så häftigt och jag har insett att det är unikt i världen, säger han.
Erik Bergqvist sitter i Europaparlamentets transportutskott.
– Jag har bjudit in utskottet att komma till Skellefteå för att få uppleva detta och jag är övertygad om att de blir imponerade, berättar Erik.
Skellefteå Airports vd Robert Lindberg är mycket nöjd över att testet med transportdrönarna till Northvolt nu blir verklighet.
– Här gillar vi inte dokument utan istället gör vi det. Målet är att Skellefteå Airport ska bli en testbädd för fossilfritt flyg i allmänhet och elflyg i synnerhet, säger han.
Henrik Littorin projektledare för utvecklingsprogrammet Elis, Elektrifierad Luftfart i Skellefteå konstaterar att det i Skellefteå finns ett bra kommunalt driv för befinna sig i fronten för den här utvecklingen.
– Det som skiljer oss från många andra elflygprojekt är att man här har fokuserat på infrastrukturen som är helt nödvändig för att detta ekosystem ska fungera.
Han tänker då bland annat på Sveriges kraftigaste elanslutning för att kunna ladda elflygplan som invigdes i augusti 2021.
– Den ligger på hela en megawatt och anläggningen kan enkelt byggas ut om det skulle behövas, säger Henrik.
Flygskolechef Johan Norberg fanns också på plats för att berätta för konferensbesökarna om Green Flight Academys verksamhet i Skellefteå. I augusti började de fem första eleverna sina studier hos dem. Green Flight Academy använder tre elflygplan för sin träning och dessutom har de en avancerad flygsimulator på Campus Skellefteå.
– Det finns ett stort intresse från hela världen för vad vi håller på med i Skellefteå, berättar han.
Förutom svenska aktörer som är intresserade av elflyg finns det också många deltagare från Finland och Norge på de två konferenserna.
– I Norge arbetas det nu för fullt med att undersöka hur man ska kunna få till en bra infrastruktur för elflyg på alla landets 44 flygplatser, säger Kristin Frodahl, projektledare vid Rana Utveckling i Norge.
Hon berättar att i Bodö arbetas det nu för fullt för att också där skapa ett testcenter för elflyg.