För tillfället hålls täta möten där personal i vård- och omsorg diskuterar bemanningsbristen.
– Det diskuteras ofta att vi måste platta ut kurvan. Det är stora toppar på morgon och kväll. Insatser ska styras om till tidpunkter då det är mindre att göra. Men det görs på bekostnad av de äldres egen vilja och integritet, säger en anställd inom hemtjänsten som vill vara anonym.
– Cheferna säger rakt ut att vi inte kan ta hänsyn till vårdtagarnas önskemål.
Att platta ut kurvan handlar om alla insatser, exempelvis dusch, tvätt eller promenader.
– Insatser skjuts allt oftare fram, eller ställs in. Problemet är att individerna inte får vara med och utforma sin egen hjälp. Så har det varit under pandemin. Men vi upplever att man nu försöker pressa oss att göra detta jämt.
Norran får ta del av en inspelning från ett möte där verksamhetscheferna för hemtjänst, Peter Näsström och Sonny Bergmark, talar med anställda om bemanningsproblemen. På frågan om vårdtagares önskemål ska ignoreras för att platta ut kurvan blir svaret ”Det kommer inte att finnas några alternativ”.
En anställd säger att de inte ”kan köra över personer, bara för att vi ska få en platt kurva.” Hen säger att det är viktigt att förändringarna görs i samråd.
Peter Näsström svarar: ”Det är ju enklare med ett nytt ärende, än med ett som vi har haft sedan gammalt och gör justeringar i.”
Den anställda säger: ”Men även i nya ärenden så måste vi ge dem samma utrymme som vi haft i gamla ärenden”.
Peter Näsström svarar att det lagmässigt inte är några problem så länge insatserna utförs. Han rekommenderar att man ger två alternativ för dusch på eftermiddagen.
Hemtjänstpersonalen säger att de ofta möts av kritik från anhöriga och äldre, då de ges mindre att säga till om. Att vård- och omsorgspersonal lider av samvetsstress är något facket märker av, berättar Malin Andersson, Kommunal.
– Många känner att de inte får och kan göra tillräckligt. Det är inte optimalt för varken brukare eller personal.
Kommunal är också oroliga att arbetet med att ”platta ut kurvan” kan slå fel om det görs utan analys.
– Vi måste se hur det påverkar den äldre. Om de ska upp och klä sig på morgonen, och sedan måste göra om det på eftermiddagen vid duschen kan det ta massor av energi. Orkar de då äta middag? I vems intresse görs förändringen?
– Frågan är om det verkligen spar tid. Personalen får nu två påklädningsmoment, istället för ett den dag duschen utförs, säger Malin Andersson.
Sayran Khayati, jurist på Socialstyrelsen, berättar att den som nekas en biståndsinsats kan överklaga det till förvaltningsrätten. Det kan exempelvis vara att du ansökt om fyra duschar, men bara beviljas två eller att du inte alls får en insats. Men den som är missnöjd med hur en insats utförs, kan inte överklaga.
– Inom socialtjänsten kan du överklaga själva insatsen. Inte näret och huret. Det är sådant som hanteras inom ramen för verkställigheten hos utföraren.
Om du är missnöjd med när en insats utförs, vad gör du?
– Då kan man vända sig till utföraren, personal och chefer inom hemtjänsten eller till politikerna. Socialtjänstlagen ger ingen ovillkorlig rätt till individen att bestämma om ”huret och näret” men lagen säger samtidigt att äldre så långt som möjligt ska vara med och bestämma.
Peter Näsström, verksamhetschef i hemtjänsten:
– Vi kan inte sticka under stol med bemanningsproblemen. Vi har få vikarier och anställda tvingas jobba extra. De är helt fantastiska, men jag förstår att de känner otillräcklighet.
Är det okej att neka någon att duscha på morgonen?
– Vi har tre toppar under dagen, varav den största på morgonen då många behöver hjälp. Med tanke på våra utmaningar behöver vi försöka plana ut topparna. Det är en utmaning, men det arbetet ska göras i dialog med den enskilde.
Sker det i dialog om de bara erbjuds dusch på eftermiddagen?
– Vi måste alltid göra en individuell bedömning, utifrån personens behov. Just duschar är bara ett exempel på insatser vi ser över. Det är ingen enkel sak att få till, men det är något vi är tvungna att göra.
På inspelningen låter det rätt hårt.
– Vi ser ju också framåt, saknar vi personal kan vi vara i ett läge där det inte finns alternativ. Vi måste räcka till för alla som behöver insatser. Kanske får då inte alla som de vill, säger Peter Näsström.