H&M:s vd Helena Helmersson, som är född och uppvuxen i Skellefteå, är nominerad som ”Årets digitala influencer”, en av fyra klasser som utmärkelsen delas ut i, med motiveringen: ”Våren 2020 blev Helena första kvinnliga VDn på ett av Sveriges största bolag – H&M. Den första stora utmaningen blev att hantera en global pandemi och att leda H&M starka ur världskrisen. Ett första steg i detta var att snabbt utveckla bolagets digitala plattform vilket bidrog till att online försäljningen för H&M ökade med 36 procent under andra kvartalet.”
Andra nominerade där är Bianca Ingrosso, Caia Cosmetic, Lars Wingefors, Embracer Group och Simone Söderlund Giertz, YouTuber.
Gunilla von Platen som startade Xzakt Kundreaktion i Skellefteå är en av de nominerade i klassen ”Årets Equaliser”, som går till en individ som drivit jämställdhetsfrågan inom IT-branschen framåt under det senaste året. Motivering:”Gunilla von Platen är en av landets främsta näringslivsprofiler och har genom sina böcker, kanaler och i årets sommar i P1 spridit kunskap om jämställdhet. Med betoning på sin egen livsresa från flykting till känd näringslivsprofil har hennes följare fått en inblick i orättvisor i toppen och vad man kan göra för att förändra detta. Sist men inte minst är Gunilla en av ambassadörerna för hjälporganisationen Hand in Hand.”
Där är konkurrenterna Maja Nilsson Lindelöf, influencer, Katarina Wennstam, journalist och Amat Levin, influencer.