Som Norran berättade i måndags finns det planer på exploatering i de centrala delarna av Skellefteå. Närmare bestämt längs Södra Järnvägsgatan från Lasarettsvägen och mot E4. Nuvarande fastigheter ska rivas och nya byggnader till ett värde av fem miljarder kronor ska byggas.
Anna Ersson, kund- och marknadschef på Skebo/Skellefteå Industrihus, säger att det kommer att dröja flera år innan något konkret börjar ske.
– Det är ett mycket tidigt skede än. Vi har begärt detaljplan och den kan ta flera år. Inga rivningar kommer att påbörjas innan den är klar.
Enligt Petter Westerlund, fastighetschef på Skebo/Skellefteå Industrihus, handlar det om minst två-tre år innan det blir aktuellt att påbörja rivningen.
Flera befintliga hyresgäster är besvikna över att ni inte hört av er och berättat att ni nu bestämt er för att riva husen, utan de fick läsa om detta i Norran. Borde de inte fått den informationen från er som hyresvärdar?
– Jag förstår om det kan komma som en chock för vissa, men det har gått ganska snabbt även för oss. Vi har pratat med de flesta men vi har inte hunnit prata med alla än men det kommer vi att göra, säger Petter Westerlund.
Men borde ni inte ha väntat med att gå ut med informationen i media tills ni hunnit prata med alla?
– Jo, så här i efterhand så borde vi ha gjort det. Vi vill vara en bra hyresvärd och kommer att jobba stenhårt för att det här ska lösa sig på ett bra sätt för alla, ingen ska behöva känna sig orolig.
Nu inleds arbetet med att ta fram en tidsplan. Det är Skebo, Skellefteå Industrihus, Trafikverket och några avdelningar vid Skellefteå kommun som ska utarbeta den.
– Självklart kommer vi att informera om den så fort vi kan, säger Anna Ersson.
Hur blir det med ersättningslokaler för de som berörs?
– Vi har inte kommit dit än, vi har några år på oss att i dialog med hyresgästerna se över önskemål om framtida lokalbehov och vi kommer att inleda de här resonemangen nu.
Hur blir det för hyresgästerna på den södra delen av Södra Järnvägsgatan? Exempelvis Folktandvården och Djurkliniken?
– De kommer inte att omfattas av den yta som kommer att exploateras. Vi kommer också att ha ett nära samarbete med dem för att lösa trafikflöden och logistik under hela den här processen.