Hårt tryck på snötippen - tvingades stänga halv dag

Det är full rulle på Skellefteå kommuns snötipp. Hela dagarna står fordon i kö för att få dumpa sin last, och som lösning har även två provisoriska tippar startats.

Snötippen på Solbacken har varit för hårt belastad, då all bortforslad snö körts dit.

Snötippen på Solbacken har varit för hårt belastad, då all bortforslad snö körts dit.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå2021-01-28 18:00

I Skellefteå stad körs det mesta av snön bort efter varje snöfall, eftersom det inte finns några platser att lagra högar.

Denna vecka har belastningen på Solbackens snötipp varit enorm eftersom det även fanns kvar snö från det första ovädret som inte var bortkörd. 

Ända sedan måndag morgon klockan 06:00 har det varit extra hårt tryck. 40 lastbilar körs i skytteltrafik, och det töms 60-70 lass i timmen. Hittills i veckan har det blivit 1 860 lass. 

– Räknar man sedan 11 januari har vi tagit hand om hela 5 472 lass, säger driftsledare Conny Wallin.

De 16 bilar som körs för Skellefteå kommun tar snö från gator, gång- och cykelvägar. Övriga bilar körs åt privata beställare, det kan vara bostadsbolag, bostadsrättsföreningar och arbetsplatser som låter forsla bort snö från infarter, gårdar, parkeringar, gångvägar. 

Några kör också åt trafikverket. 

Externa kunder som tippar snö får betala, det kostar 160 kronor per lass. Ett räkneverk registrerar alla besök när föraren passerar grindarna.

Norran följde med Conny Wallin på en guidning. Redan på vägen upp till Solbacken möter vi många tomma lastbilar, och vid infarten till tippen står 3-4 bilar i kö. 

Det får bara vara fyra lastbilar i taget inne på området och därför är regeln en bil ut – en in. 

På tippen jobbar sju personer med skötseln. De kör de två hjullastarna som hela tiden puttar ut den tömda snön så att platån ska bli större och större. De kör också fem bevattningsbilar för att med hjälp av vatten packa snön och få den att frysa till. Allt för att backande lastbilar inte ska köra fast. 

Men trots dessa åtgärder ser vi att bilar kör fast. Två stycken dras loss under vårt korta besök.

I maskinparken finns också en inhyrd pistmaskin. 

Tippningen sker i en sektion i taget, och på de övriga platserna får kanterna stå och frysa till sig. 

På tisdagen hade det kommit så mycket mjuksnö att tippen fick stänga under eftermiddagen, vilket innebar att all snöröjning nere i stan också stannade. 

– Vi hann helt enkelt inte med att säkra kanterna. Det är extra besvärligt eftersom snön är så luftig, säger Conny Wallin.

I all hast har nu kommunen öppnat två extra tippar. Den ena finns i Dalkarlsliden väst på stan och den andra på Sörböle, bakom travbanan. Dessa började användas på onsdagen.

– Där läggs lassen på gamla jordtippar och traktorer trycker ihop högarna. De kommer att få ligga kvar till de tinat bort och flyttas inte mer. 

Flera av lassen som vi ser försvinna över kanten kommer från Östra Nygatan på Älvsbacka. Just där finns nämligen den ena av kommunens två stora snöslungor. 

En sådan slunga betjänas av 6-8 lastbilar och det tar 2-3 minuter att fylla ett flak när den stora maskinen letar sig fram för att bredda gatan. 

Kommunen tar bort det mesta av snön i Skellefteå stad med dessa två slungor. Lastar med traktor gör man bara i undantagsfall.

I går berättade vi att kommunens snöröjning i Skelleftedalen går något långsammare än önskat för att man inte har så många tillgängliga lastbilar som man vill ha. 

– Ännu en förklaring är snötippen, som ändå inte har haft kapacitet att ta emot mer, säger verksamhetschef Jan Burlin. 

Nu när de två nya tipparna öppnat kan körningarna bli lite effektivare, eftersom avstånden blir kortare.

– Vi kan också avlasta Solbacken så vi hinner packa och få en mera hållbar tipp, säger Conny Wallin. 

Prioritering

Så här är prioriteringsordningen i Skellefteå kommun vid snöfall:

1) Ploga. Vid "stora plogsvängen" tar kommunen ut 45 snöröjningsfordon, dessutom plogar cirka 85 fordon de enskilda vägarna och i serviceorterna. Målet är att alla gator och vägar ska vara plogade inom 12 timmar. 

2) Hyvla

3) Siktröja för säkerhet

4) Bortforsling av snöhögar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!