Det har gått cirka tre och ett halvt år sedan Skelleftebon Alexander Harpa och medgrundaren Örjan Berglund berättade om sina planer för första gången: en ny funktionsdryck med inspiration från den norrländska naturen.
Ambitionerna var höga – men utmaningarna samtidigt många på en redan väl etablerad marknad med flera stora konkurrenter.
– Om jag hade vetat idag hur svårt och utmanande det skulle vara hade jag inte startat, så det var tur att jag inte visste det, berättar Alexander och ler när vi träffas på Latitude 65:s kontor i Skellefteå.
Vad var det som var svårt?
– Ja, vad ska jag säga? Typ allt. Kanske mest logistiken, men även bara en sådan liten sak som hur man säljer in saker till butiker. Jag hade aldrig jobbat med livsmedel förut.
Framgångarna kom dock relativt snabbt – och när Alexander lyckades sälja energidryck för 20 000 kronor på fem minuter insåg han att det här kan bli riktigt stort.
– Mitt rekord är att sälja för en miljon kronor på en dag. Det är nästan så att man tappar fotfästet lite gällande pengars värde, säger Alexander.
Förra året nådde de en omsättning på drygt 100 miljoner kronor, och i år ser den ut att landa på 135-140 enligt Alexander. Att omsätta över 100 miljoner var ett av de första målen som sattes upp.
– Vi satte ett omöjligt mål, men nådde det. Att sätta tydliga mål är verkligen viktigt, säger han.
Nästa år tror Alexander att de kommer att nå 200 miljoner kronor i omsättning – och det långsiktiga målet är att bli störst i Norden.
– Det är också ett sjukt mål, men inte lika sjukt som att vi skulle omsätta 100 miljoner år tre, säger han och ler igen.
Året 2024 började annars med en mindre smickrande nominering till utmärkelsen Årets matbluff som organisationen Äkta vara utser. I nomineringen kritiserades Latitude 65 för att vilseleda konsumenterna att tro att drycken är producerad i Jörn, eftersom att texten “Skapad i Jörn” fanns på burkarna.
– Vi har aldrig påstått att den produceras i Jörn, men däremot att den är skapad där. Det är olika grejer. Men för tydlighetens skull har vi tagit bort Jörn från burken, berättar Alexander.
Han misstänker att det är en konkurrent som tipsat organisationen, men säger samtidigt att de aldrig sålt så mycket dricka som när de syntes i Nyhetsmorgon i samband med detta.
– Pang sa det bara så blev det slut på hyllorna, säger Lennie Hansson, eventansvarig, som sitter med vid intervjun.
Men hur ser då kopplingen till Jörn ut egentligen? Förutom att de två största ägarna, Örjan Berglund och Alexander Harpa, har anknytning dit så finns hela företagets lager där med ett tiotal anställda.
– Vi får aldrig glömma var vi kommer ifrån och vad grundidén var. Det är i Norrland vi har våra hjärtan, säger Alexander som medger att den största delen av företagets försäljning kommer från just norra Sverige.
– Vi har stor potential att växa i söder, men vi får inte slappna av här uppe, säger Lennie som nyligen stått utanför Coop i Burträsk och efter intervjun ska åka på julmarknad i Arvidsjaur.
På frågan om det är aktuellt att sälja bolaget avslöjar Alexander att det finns intressenter, men att det inte är aktuellt att sälja – just nu i alla fall.
– Det är många som hört av sig, men först vill vi lansera fler produkter och trycka på mer i södra Sverige och lansera i fler länder.
Hur stor är potentialen för bolaget?
– Hur stor som helst. Jag kollar sällan på konkurrenterna, men det finns många procentandelar att ta. Vi skulle nog kunna femdubbla omsättningen till minst 500 miljoner kronor, säger Alexander som gillar att sikta högt.
– Om någon säger att “det där kommer inte att gå”, så går jag igång. Jag älskar när folk säger att det ska gå dåligt, säger han och ler.