När de nya reglerna träder i kraft har elsparkcyklarna bara rullat på Skellefteås gator i tre månader. Från och med september börjar reglerna gälla som likställer elsparkcyklar med vanliga cyklar. Då blir det inte tillåtet att köra på gångbanor och den som bryter mot det kan få böter. Samtidigt träder även parkeringsförbudet i kraft som förbjuder parkering på gång- och cykelbanor.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth har tidigare sagt att de slarvigt parkerade elsparkcyklarna blivit vardag i många städer och att "Kommuner och elsparkcykelföretag har hittills inte klarat av att styra upp parkeringskaoset".
De nya reglerna har kritiserats av branschen som menar att majoriteten av alla olyckor sker på vägar och inte gångbanor. Enligt elsparkcykelföretaget Vois statistik sker 95 procent av alla olyckor på vägar och resterande fem procent på gångvägar. Företaget menar att reglerna redan är tydliga – på gångbanor gäller gångfart.
Trots branschens åsikter står förändringen för dörren och hur de nya reglerna kommer att påverka elsparkcyklarnas framtid i Skellefteå är oklart. Polisen i Skellefteå har ännu inte fått några direktiv hur de ska agera och kommunen tittar nu på flera olika åtgärder som kan behövas.
– Det är ett relativt nytt fordon i staden och vi har inte hunnit kika exakt på förändringarna. Men de nya reglerna innefattar givetvis alla, både de som hyr och de som kör privata elsparkcyklar, säger Anton Åberg, trafikingenjör på Skellefteå kommun.
Idag finns redan en del begränsningar för elsparkcyklarna i Skellefteå. Centrala delarna av stan och campingen är så kallade låghastighetsområden, där fordonets hastighet begränsas med en GPS-låsning.
– Vi för en dialog med det företag som etablerat sig i Skellefteå och har låst vissa områden. Om det är möjligt att göra för alla gångbanor är svårt att säga, vi vet inte hur precisionen egentligen är på GPS-låsningen.
Hur skall reglerna efterföljas?
– Det är allas skyldighet att följa reglerna, säger reglerna att man inte får köra på gångbanor, då ska man inte köra där. De flesta följer reglerna men jag tror en del glömmer bort att de framför ett fordon när de cyklar eller kör en elsparkcykel.
När parkering på gång- och cykelbanor förbjuds måste elsparkcyklarna parkeras i cykelställ eller annan anvisad plats. Om det ska installeras några specifika parkeringsplatser för elsparkcyklarna, vilket gjorts i flera andra städer, vet kommunen inte idag.
– Det är något som måste utvärderas, kanske behövs det. Ska de vara för de man hyr eller även privata elsparkcyklar? Det är en diskussion vi får ta.
Kan kommunen hålla koll på alla felparkerade cyklar?
– Vi har ju våra parkeringsvakter men i slutändan är det upp till polisen att se till så trafikförordningen följs.
Går det att få böter för en felparkerad cykel?
– Ja, trafikreglerna gäller fordon, vilket en cykel och en elsparkcykel är, men utan registreringsskylt blir det så klart ett problem. Det vi brukar göra är att flytta felparkerade cyklar någon gång per år och ta hand om dem. Men det är en liten brist att det är svårt att övervaka cyklisters överträdelser, säger Anton Åberg, trafikingenjör på Skellefteå kommun.