Ny E4-etapp mellan Umeå och Skellefteå

Mer än halva E4-sträckan mellan Umeå och Skellefteå är numera mötesfri väg. På måndagen invigdes etappen mellan Sikeå och Gumboda – och 110-skyltarna plockas fram. På etappen finns också en ny stor rastplats på Granberget.

Anneli Lindberg, trafikverket, och Mathias Lindström, Nyab, på nya rastplatsen vid E4 på Granberget.

Anneli Lindberg, trafikverket, och Mathias Lindström, Nyab, på nya rastplatsen vid E4 på Granberget.

Foto: Henrik Karmehag

Skellefteå2023-10-09 21:00

För att vara mer exakt är det 54,6 procent av sträckan mellan McDonalds-rondellen i Skellefteå och Nydalarondellen i Umeå som är mötesfri väg med mitträcke eller mittbalk, rapporterar VK.

På måndagskvällen tar Trafikverket bort plastöverdraget från 110-skyltarna på sträckan mellan Sikeå och Gumboda.

Efter ungefär två års byggtid är den 9 926 meter långa vägetappen klar med en godkänd slutbesiktning.

Projektbudgeten låg på cirka 200 miljoner kronor, men Anneli Lindberg, Trafikverkets projektledare, tror att slutkostnaden landar på mellan 250 och 300 miljoner kronor.

– En projektbudget är alltid en utgångspunkt. Det tillkommer saker när man börjar gräva, men procentuellt tror jag att vi håller oss inom normalsnittet, säger hon.

undefined
En del av den nya E4 mellan Sikeå och Gumboda. Vägen som tidigare var 9 meter bred är numera 14 meter bred 2+1 väg med mittseparering.

Projektet startade 2021. Sedan kom Rysslands invasion i Ukraina.

– Bränslepriserna skenade iväg med 10 kronor litern och på ett sådant här projekt är det väldigt bränsleintensivt. Men alla priser steg ju: armering, allt stål, beläggning... Allt har ju stigit, konstaterar Mathias Lindström, platschef för entreprenören Nyab Infrastruktur.

Som mest har 40 personer varit i arbete samtidigt, inklusive maskinförare.

undefined
Mathias Lindström, Nyab, och Anneli Lindberg, Trafikverket, inviger den ombyggda E4-etappen och den nya rastplatsen.

Trafiken och vädret har varit de främsta utmaningarna. Det har också varit en hel del miljöfarligt avfall från den gamla vägen, som tjärasfalt och isolering, som måste hanteras på speciellt sätt.

Trafikutmaningen har bland annat handlat om att bilförarna kört alldeles för fort förbi byggarbetsplatsen.

– Vi har mätt hastigheten i det här projektet. Tyvärr är det bara 30 procent som håller hastighetsbegränsningarna, säger Anneli Lindberg, Trafikverket.

Vägbygget har också drabbats av mycket stölder och sabotage.

– Det är dessvärre ganska vanligt generellt sett på alla vägbyggen i hela landet. Och uppklarningsprocenten är försvinnande låg, säger Mathias Lindström, Nyab.

Han berättar att det är i princip allt som inte sitter fast som riskerar att försvinna.

– De har till och med stulit blommor från planteringarna.

Mathias Lindström säger att det stulna, inklusive gps-utrustningar, är värt cirka en miljon kronor.

undefined
Rastplatsen finns bakom en bullervall.

I byggprojektet ingår också en ny rastplats nära vindsnurrorna uppe på Granberget. Det fanns en rastplats tidigare också, men den bestod bara av ett utedass och en lampa.

Den nya rastplatsen är betydligt större. Där finns två wc samt en tillgänglighetsanpassad wc med skötbord. Dessutom finns latrintömning för husbilar och husvagnar. Rastplatsen har också en lekplats.

undefined
På rastplatsen på Granberget finns också en lekplats.

Anneli Lindberg utnämner den till "Sveriges snyggaste rastplats".

I byggprojektet ingår också en faunabro för djur som ska passera över vägen. Sedan tidigare finns en sådan bro över E4 vid Gladaberget mellan Djäkneboda och Bygdeå. Den är utrustad med kamera som registrerar allt och alla som rör sig över bron. Det har visat sig att det mest är rävar och harar. Däremot är det inte så vanligt att älgar och renar tar den vägen.

Mötesfri E4

Djäkneboda-Bygdeå: Blev klart oktober 2022.

Sikeå-Gumboda: Blev klar oktober 2023.

Gumboda-Grimsmark: Planering. Byggstart planeras till 2025.

Grimsmark-Broänge: Vilande i väntan på finansiering.

Broänge-Daglösten: Planering. Byggstart planeras till 2027.

Daglösten-Ljusvattnet: Planering. Byggstart tidigast 2029.

Ljusvattnet-Yttervik: Vilande i väntan på finansiering.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!