En av dem som fyller i en intresseanmälan för sommarjobben hos Munkviken är Abdullah Karimi, som för tre år sedan kom till Sverige från Afghanistan. Numera bor han i Lövånger. Abdullah har med sig Ann Berg från Rädda Barnen och Anki Grahn från Vuxenskolan när han vandrar runt på mässan.
– Jag har tidigare jobbar i en affär men inte i ett café så det vore roligt, säger Abdullah.
Han är med i ett Tia-projekt som samordnas av Länsstyrelsen i Västerbotten. Det handlar då om tidiga insatser för asylsökande som väntar på kommunanvisning, för att de snabbare ska komma in i samhället.
I Munkvikens monter står Annika Nord som till vardags är köksbiträde och kocken Sandra Jakobsson. En strid ström av personer som vill ha sommarjobb skriver på en intresseanmälan.
– En del av dem lämnar också sitt cv. Det är bra att vi får en personlig kontakt med dem som söker sommarjobben. Då har vi ett ansikte bakom ansökan, menar Sandra.
Boliden har en större delegation på plats och de genomför även speedintervjuer med de som söker sommarjobb.
– Av dem som vi intervjuade förra året fick de flesta sommarjobb hos oss, berättar Charlotte Holmgren, utbildningskoordinator hos Boliden Rönnskär.
2014 fick Boliden in cirka 900 ansökningar från de som ville ha sommarjobb.
– Nu när arbetsmarknaden är så god har detta minskat till cirka 400 ansökningar, säger Nina Mikaelsson, HR-generalist vid Boliden Rönnskär.
Till Bolidens monter kommer det intresserade i alla åldrar.
– På den här mässan brukar vi alltid hitta en hel del ”guldkorn” berättar Charlotte Holmgren.
Detta är femte gången som Arbetsförmedlingen, Skellefteå kommun och Campus Skellefteå genomför Framtidsmässan på Scandic Hotel. Förra året hade man 84 utställare och den här gången tog 70 utställare chansen att visa upp sig på denna utbildnings- och rekryteringsmässa.
– I år har vi bara ett företag från träindustrin på plats och vi har också haft en del sena avhopp. Utvärderingarna från tidigare mässor som vi gjort visar att den är mycket uppskattad både av besökare och av utställare. I dessa kompetensbristens tider är det viktigt att företagen visar upp sig så att de blir attraktiva som arbetsgivare, säger Mona Burlin, företagsrådgivare på Arbetsförmedlingen