Samhällsbyggnadsnämnden beslöt att flytten ska göras vid sitt senaste möte.
Orsaken är att marken mellan Kanalgatorna ska bilda den blivande Kulturplatsen och då kan inte busshållplatserna som ligger vid torget finnas kvar.
Eftersom det ska skapas en samlad centrumhållplats för all lokaltrafik får även hållplatserna vid gamla posten flytta. Inga fler stopp för bussar i absoluta centrum, med andra ord.
– Det kommer att bli väldigt bra, säger nämndens ordförande Sara Keisu (S).
– Det blir bra att få alla platserna samlade för den som ska byta buss, och det är också bra med närheten till busstationen för den som ska åka regionalbuss.
De nya hållplatserna kallas tillfälliga i beslutet, men Sara Keisu flaggar för att de kan bli långvariga.
– Med tanke på att resecentrum ska ligga i närheten så kan detta bli den permanenta platsen. Därför ska vi bygga rejält och bra på en gång. Det ska inte vara någon provisorisk känsla.
Ansvarig för arbetet är Johanna Granlund. Hon berättar att byggandet ska ske intensivt under september och oktober och tanken är att busshållplatserna ska vara redo att tas i bruk på senhösten.
Att riva det gamla och börja bygga framför kulturhuset blir först nästa sommarsäsong.
Stationsgatan är extremt bred för att vara en stadsgata. Gaturummet är 28 meter och vägbredden 13 meter, med tre körfält och en rad för parkeringar.
Bredden beror på att järnvägsstationen tronar längst i norr, det hela skulle vara en värdig entré till det viktigaste färdmedel som då fanns.
Nu ska gatan få en annan roll för Skellefteås kollektivtrafik, denna gång för bussar.
Johanna Granlund visar hur det ska bli: Närmast husen fortsätter det att vara breda gångstråk på 2-3 meter. På östra sidan blir det dessutom en cykelväg på 3 meter. Sedan kommer perrongerna som blir 3,5 meter breda och inkluderar busskurer.
I båda änderna av gatan blir det övergångsställen. Där blir det också cykelställ.
Alla björkar kapas ner, de är ganska små och uppskattningsvis 20 år gamla. De ska ersättas av nya björkar som får lite annan placering, och det blir några färre träd än idag.
Det ryms inga ytor för gräs.
Ombyggnaden har en budget på 7,5 miljoner, exklusive cykelbanan, som får särskilda statliga pengar.
– Men vi kommer inte att använda allt. Det blir måttliga kostnader för detta, eftersom gatan redan är så bred.
Maskiner har redan grävt på delar av Stationsgatan. Det var avdelningen för vatten och avlopp som gjorde förebyggande arbete på sina ledningar.
– Det blir ju en känslig gata att stänga av i framtiden, säger Johanna Granlund.
Frågan är då vad resenärerna ska tycka. Det blir ungefär 150 meter längre att gå jämfört med dagens lägen.
– Sedan beror det ju på vart du är på väg. Avstånd är delvis en psykologisk fråga, torget är exempelvis 100 meter långt, och det uppfattas nog inte som långt, säger Johanna.
– Dessutom växer Skellefteå och då borde även centrum växa. Då ändrar man uppfattning om vad som är centralt.
Hon säger att avstigningsplatsen vid Norran ska finnas kvar. I övrigt är det oklart om det kan finnas några platser enbart för avstigning.
Entusiastisk inför det nya är Sara Keisu.
– Det blir bra för området runt torget att det inte ska stå stillastående bussar, det blir en trevligare plats för att strosa runt. Det blir också bra för miljön i centrum. När Karlgårdsbron öppnar kan det bli aktuellt att dra om linjer så att alla inte behöver köras just via Kanalgatan.
– Jag hoppas att folk ska tycka det här blir bättre än i dag, avslutar Sara Keisu.
Ja, vad tycker då folk? Norran frågade några som väntade på 16.15-bussarna vid torget.
– Sämre, tyckte Louise Hedebrand och Sofia Herrera-Espegren.
– Det är ofta bråttom när man går till bussen och det blir större risk att missa den. Dessutom känns det mera tryggt att stå och vänta här där det är mycket folk i farten, säger de.
Även Emma Sundberg ser problem. Hon tänker på barnvagnen och att det blir lite extra besvär att korsa gator för att ta sig till Stationsgatan.
– Men för min del spelar det ingen jättestor roll. När jag ska hem från jobbet gör det inget att gå lite längre, säger sambon Patrik Norberg.
– Flytten är okej för mig, och jag hoppas det blir bättre för trafiken. Det är lite stökigt här på Kanalgatan, säger Stefanos Neopoulos innan han kliver på bussen till Anderstorp.