Här blir Gretzky ambassadör för Skellefteföretaget

Förra helgen var Skellefteföretaget Gold Town Games och spelade in reklamfilmer tillsammans med ”The Great One”, Wayne Gretzky, 58. ”Han var oerhört proffsig ”, säger community manager Tomas Nordström.

Pär Hultgren, vd Gold Town Games, och Tomas Nordström, community manager, Gold Town Games, flankerar ishockeylegendaren Wayne Gretzky som är ambassadör för bolagets World hockey manager.

Pär Hultgren, vd Gold Town Games, och Tomas Nordström, community manager, Gold Town Games, flankerar ishockeylegendaren Wayne Gretzky som är ambassadör för bolagets World hockey manager.

Foto: Foto: Peter Lundström

Skellefteå2019-12-23 16:30
undefined
Pär Hultgren, vd Gold Town Games, och Tomas Nordström, community manager, Gold Town Games, flankerar ishockeylegendaren Wayne Gretzky som är ambassadör för bolagets World hockey manager.

Det var för drygt två månader sedan, den 15 oktober som Gold Town Games gick ut och berättade att legendaren, via bolaget WDG Enterprises, skulle bli delägare i Skellefteföretaget Gold Town Games. Avtalet gör Gretzky till ambassadör för mobilspelet World Hockey Manager.

– Att inleda ett samarbete med en av historiens främsta idrottare ser vi som starten på ett nytt kapitel och vårt nästa steg för att nå vår vision att bli världsledande inom mobila sportmanagerspel, kommenterade Pär Hultgren, vd i Gold Town Games, affären som gav rejält eko.

Produktionsteam

Förra helgen flög en sextett över till Los Angeles för att spela in de kommande ambassadörsfilmerna med Gretzky.

Från företaget åkte Pär Hultgren, vd, och Tomas Nordström, community manager, tillsammans med produktionsteamet Ted Kjellsson, Mattias Fjellström, David Grehn och Peter Lundström.

– Dessutom fanns ett lokalt produktionsteam på plats, berättar Nordström.

Marknadsföring

Planeringen för arbetet med Gretzky började ta fart redan långt innan kontrakt var helt klart.

– Och när det var klart var vi tvungna att fundera på hur vi vill ha det. Vi har funderat fram och tillbaka för att få ut så mycket som möjligt av det här, säger Nordström.

Frågorna har till exempel gällt hur Wayne Gretzky ska användas runt bolaget i spelet och i marknadsföringen.

– Det har varit mycket planering vilken roll som skulle vi använda honom i. Till slut fastnade vi för att han ska vara ambassadör för spelet, vilket gör att vi kommer att kunna koppla hans karriär till spelet.

Intensiv helg

Väl på plats hade sextetten en intensiv helg framför sig. De hade förberett tagningarna hemma så att de kunde bedöma hur lång tid arbetet skulle ta.

– Gretzky var lugn, trevlig och otroligt proffsig. Han var snabbare att spela in filmerna än vad vi själva var, berättar Nordström.

Resultatet av inspelningarna med Gretzky kommer att dröja att tag, men bli synligt under 2020.

Cirkeln slöts

For Tomas Nordström, som är grundare till Gold Town Games och dess produkt World Hockey manager, slöts en cirkel faktiskt genom mötet med Gretzky.

– När jag var sju-åtta år fick jag min första NHL-match på video av min morbror. Det var en match mellan Los Angeles och Pittsburgh då Gretzky spelade i LA. Mycket av det jag såg på den video födde mitt intresse som gjorde att jag gjort de val jag gjort och tagit mig till den här platsen.

– Jo, jag hade med med videon och nu har Gretzky signerat den, berättar Nordström.

Fakta

Wayne Gretzky

Wayne Gretzky född i Brantford, Kanada, anses av många vara tidernas bästa ishockeyspelare och ”Total Hockey: The Official Encyclopedia of the NHL” kallar honom den ”mest framgångsrike spelaren någonsin”. Han spelade nästan 20 år i NHL. Där satte han 40 grundsäsongsrekord, 15 slutspelsrekord, sex NHL All-Starrekord, vann fyra Stanley Cup-troféer med Edmonton Oilers, tilldelades Hart Memorial Trophy nio gånger och Art Ross Memorial Trophy tio gånger.

Kanadensaren är också den ende spelaren någonsin som har fått ihop över 200 poäng på en enda NHL-säsong, en prestation som han dessutom lyckades med fyra gånger under sin karriär. Han avslutade karriären 1998/1999.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!