2017 var ett fantastiskt år för Skellefteå Airport, som inte bara gav eko lokalt, utan även i flygbranschen.
Först blev det åter konkurrens på Stockholmslinjen eftersom Norwegian etablerade sig i slutet av mars. Sedan blev det möjligt för alla att parkera gratis från den 1 juni.
Det gjorde att trafiken på flygplatsen för första gången passerade 400000 passagerare.
Samtidigt är terminalen senast ombyggd med en inriktning på en annan tid, 1991.
Framtidens terminal
Nu arbetar Robert Lindberg för kommande förändring.
Som Norran berättat så blir förlängningen av landningsbanan med 420 meter försenad med ett år till sommaren 2019.
Dessutom finns nu en arbetsskiss, förprojektering, på framtidens terminal vid Skellefteå Airport, se här intill.
Skalet är i stort sett dagens, men mycket kan ske inom ramen för det.
– Vi måste ställa oss frågan om det här är möjligt att genomföra rent finansiellt för flygplatsbolaget, säger Lindberg.
Behovsanalys
Skellefteå Airport har gjort en behovsanalys och försökt se exakt vad flygplatsen behöver i form av allt från flöden och toaletter till bagagehantering och restaurang.
– Scenariot vi har tagit fram utgår från maximal belastning på flygplatsen under en timme. Det innebär att fyra stora flygplan har landat och vi ska ta emot både inkommande och avgående resenärer.
Det skulle innebära att ungefär 800 resenärer befinner sig på flygplatsen vid en trafiktopp.
– Vi styr inte att de flesta vill åka morgon eller kväll. Stora delar av dagen är det givetvis lugnare.
På samma plats
Terminalen blir kvar på dagens plats. Robert Lidberg berättar att markplan ska vara avsett för passagerarytor. De kontor, och liknande, som finns är planerade att flytta, eventuellt till ett andra våningsplan.
– Vi löser det andra.
Det som Skellefteå Airport nu tittar specifikt på är passagerarytorna där de söker nya lösningar.
– Det är viktigt med bra flöden både före och efter säkerhetskontrollen. Det handlar om at få logistiken att fungera om vi skulle ha ett maximalt antal plan inne, fyra stycken.
Mångsidig restaurang
Passagerna ska i stor utsträckning kunna checka in och lämna bagaget själv.
Det innebär till exempel att det i förprojekteringen finns två 20 meter långa band vid de två säkerhetskontrollerna. Och vid ankommande ska det finnas två bagageband så att flygplatsen kan hantera samtidiga ankomster från inrikes och utrikesdestinationer.
Restaurangen planeras att byggas på ett sådant sätt att det går att få tillgång till den både på landside och airside, både inför incheckning och efter incheckning.
Stora ytor
Det ska även fortsättningsvis vara en så kallad presecurity check, en digital biljettkontroll, före säkerhetskontrollen. Väl efter säkerhetskontrollen så är målet att det ska finnas stora ytor innan man går ute till den slutliga incheckningen till planet där Skellefteå Airport siktar på att ha minst två områden för att vid behov kunna ha en för trafik inom Schengenavtalet och en utanför till exempel charter till Turkiet och Thailand.
– Vi ser ingen avmattning nu på resandet. Vi måste se futuristiskt – hur ska framtidens flygplats se ut? säger Robert Lindberg.
Ej räknat på
En sak som diskuteras är en digitaliserad bagagehantering med självsorterande rörliga robotar.
– Det handlar om att utmana sig själv då ingen annan testat idéerna. Jag vill se mig själv som kund: Hur skulle jag vilja ha det?
Robert Lindberg betonar att det är en förprojektering och inget som han satt sig ned och räknat på än.
– Jag har inga indikationer på totalkostnaden. Vi ska ta fram kostnaden och ta fram ett investeringsförslag som vi kan ta till styrelsen – om det är rimligt.