Magnus Nyberg vid räddningstjänsten i Skellefteå med ansvar för trafikolyckor berättar att det har blivit betydligt mer trafik i dag runt om i Skellefteå än för några år sedan.
– Det innebär större risk för plåtskador när det blir fler filbyten. Folk har dessutom dålig respekt för det som sker.
En olycksdrabbad korsning är den vid Östra leden/Torsgatan där det inträffat 19 incidenter under de senaste fem åren.
– Den har varit olycksdrabbad under alla 30 år som jag har jobbat. Det är en skymd korsning. Men tanken är att den ska byggas bort när nya E4 ska dras där.
Även korsningen i centrala stan E4/Kanalgatan har haft många incidenter under de senaste fem åren.
– Det handlar ofta om lätta påkörningar.
Han berättar också att många ringer och larmar om en olycka till SOS Alarm när de passerar men de har inte tid att stanna.
– De ringer till 112 och berättar att någon har krockat fast de inte vet så mycket och så åker de iväg. Det kan vara ett problem om vi behöver fråga olika saker. Men samtidigt; är det en enfilig väg är det svårt att ta sig förbi om man stannar på platsen. Men operatören måste ta det på allvar. Det är både och att stanna. Man vill inte ta risker själv heller. Men man kan ställa sig framför olycksplatsen.
Magnus Nyberg vet själv hur det är när de är ute på en trafikolycka.
– En del fotar och passerar. Men vi har blivit duktiga på att stänga av vägen helt beroende på hur kraftig smällen är. Om den är lindrig kan vi kanske öppna ett körfält och trafiken dirigeras om. Men grundtanken är att stänga av vägen helt för att säkra olycksplatsen. Det är lagstödet vi har.
Nu i september när polisen hade en kontroll med drönare vid korsningen Torsgatan - Östra leden var de många förare som fick böter för att de hade struntat i stopplikten vid korsningen och i augusti inträffade en trafikolycka vid samma korsning när en motorcykel krockade med en lastbil.
En annan korsning där det hänt mycket på kort tid är korsningen Tjärnvägen - Gamla Burträskvägen på Sörböle där det inträffat tre incidenter på kort tid nu på sensommaren/hösten.
Hur ska man undvika att det blir olyckor i korsningar?
– Det handlar om att visa hänsyn till dina medtrafikanter och ha bra uppsikt. Det gäller att ta det lugnt och inte ha så bråttom, säger Magnus Nyberg.
Vad tycker du om nollvisionen?
– Det är bra att ha en vision. Men den mänskliga faktorn finns alltid med. Man har dock gjort mycket med vägar och bilar för att de ska bli säkrare. De jobbar åt det hållet hela tiden. Att det blir nollolyckor. De har också gjort ett bra jobb med E4:an hoppas att den blir klar.
Vad är fördelen med rondeller?
– När man kommer till en rondell bromsar man in och det blir ett bättre flyt. De vet var de forskar på, avslutar han.
Statistik och kommentarer från räddningstjänsten 2016 - 2021, Skellefteå centralort
Kanalgatan - E4 (23 stycken)
Kommentar: Det är mycket påkörningar bakifrån, bilköer och lindriga smällar. Det blir kaos när trafikljusen inte fungerar men det är ytterst sällan. Korsningen fungerar fantastiskt bra med tanke på hur stor den är.
Torsgatan - Östra leden (19 stycken)
Kommentar: Det är inte så bra sikt. De missar stopplikt. Det är allmänt stressigt. De som kommer uppifrån ser inte lika bra eftersom kurvan är lång. Mycket tung trafik passerar. De inväntar nya E4:an.
Lasarettsbacken, väg 372 - Lasarettsvägen (13 stycken)
Kommentar: Det är minst tre påkörda cyklister. Att cykla från lasarettet är en utsatt position när du ska cykla diagonalt över. Någon kan köra in för sent i korsningen. Det går också mycket tung trafik från gruvorna till Skelleftehamn.
Avfarterna vid Solbacken (12 stycken)
Kommentar: Det är mycket påkörningar bakifrån och mycket stopp i trafiken. En gång var det en som körde mot färdriktningen. Men det är få allvarliga olyckor.
Östra leden - E4 (11 stycken)
Kommentar: Då trafikljusen strular blir det incidenter och kaos i korsningen. Alla tror att de har grönt och det är inte bra. Påkörningar bakifrån. Men nu har det fungerat fantastiskt bra.
Väg 372 - Klockarbergsvägen (11 stycken)
Kommentar: Sikten är bra. Men de gör felbedömningar på avstånd och hastighet.
Tjärnvägen - Gamla Burträskvägen (11 stycken)
Kommentar: Tre incidenter på kort tid i år. Någon som kör och har lite för bråttom. Den är rätt trafikerad. Gamla Burträskvägen är huvudled.