Västerbottens Handelskammare och Företagarna Skellefteå gör en gemensam kraftsamling för att få en återetablering av Norwegian på rutten Arlanda till Skellefteå, vilken trafikerades under mars 2017 till januari 2019.
I dag är det bitvis helt fulla avgångar från Skellefteå. Skellefteå Airports vd Robert Lindberg berättade nyligen på morgonmötet att den så kallade kabinfaktorn på Skellefteå, antalet fyllda stolar per plan, under augusti var 86 procent. Kundunderlaget väntas öka med regionens fortsatta tillväxt.
I ett utskick berättar Anders Hjalmarsson, vd Västerbottens Handelskammare, och Thomas Dahlgren, Företagarna Skellefteå, att Norwegians satsning på Skellefteå förra gången innebar såväl förbättrad tillgänglighet som lägre biljettpriser.
”Dock upplevde Norwegian att många resenärer gladdes åt de lägre biljettpriserna, men att man fortsatte boka sina resor med andra bolag vilket i sin tur resulterade i att flyglinjen lades ner”, skriver duon.
Nu har aktörerna för andra gången i år skickat ut en enkät, som avslutas på onsdagen, om intresset till företagen i regionen.
Norwegian söker trygghet inför en möjlig återetablering och vill få ett besked om hur många biljetter per år som företagen kan tänkas att boka. Vid förra enkäten, som handlade om en möjlig återetablering hösten 2023, nådde Norwegian ungefär två tredjedelar av behovet företaget har för att våga ta ett beslut om Skelleftesatsning.
Nu finns också ett förslag till tidtabell, vilket skulle innebära två avgångar till Stockholm per dag måndag till fredag, en före 07.00 och en strax efter 17.00. Från Stockholm skulle avgångar ske norrut cirka en timme senare. Dessutom skulle det var en enkeltur bägge vägar på söndagskvällar. Handelskammaren och Företagarna berättar att det optimala för många är tre rundturer och tror att det kan bli verklighet ganska snart efter en återetablerng då resebehovet är så stort.
”För en återetablering under våren 2024 vill Norwegian att företag och organisationer garanterar ännu fler resor under första året. Detta för en förvissning om att man från näringslivets håll inser behovet av flera flygbolag i konkurrens samt den fördel det ger vår region vad gäller tillgänglighet och priser. Vi behöver därför kraftsamla tillsammans hela Skellefteåregionen för att säkerställa ytterligare biljetter.”, skriver duon.