Arlanda flygplats håller på att genomföra en stor transformation just nu. För den som flyger några gånger per år har det på senare tid varit något nytt nästan vid varje landning, vilket för många kommit som en överraskning.
Under 2022 öppnades en förbindelsegång mellan terminal 4 och terminal 5. Tidigare var terminal 4 dedikerad till inrikestrafik och terminal 5 till utrikestrafik. Nu sker både in- och utrikestrafik från båda terminalerna.
Det har kommit reaktioner till Norran på att den som har handbagage och landar på Terminal 4 inte kan gå direkt ut, utan måste ta sig via rulltrappa och förbindelsegången fram till terminal 5 och där gå ut via tullen. Så kommer det att förbli, bekräftar Swedavia och förklarar att de ser fördelar med att bara ha en plats för utgång.
– Transfermöjligheten förbättras för resenärer som ska byta flyg då man inte behöver gå ut genom tullen och in genom säkerhetskontrollen igen. Förändringen bidrar även till ökad flexibilitet för flygbolagens och flygplatsens planering under trafikdygnet.
– Parallellt med driftsättningen av den nya säkerhetskontrollen i terminal 5 i somras behöll vi inchecknings- och säkerhetskontrollskapaciteten öppen i terminal 4. Nu när den nya kontrollen är öppnad, med ett mycket gott resultat, kommer vi att titta framåt hur behoven ser ut. Tills vidare kan resenärer även fortsättningsvis checka in i både terminal 4 och terminal 5, berättar Ellen Laurin som begärt alla frågor skriftligt – och likaledes svarat skriftligt, vilket gjort att det inte varit möjligt att ställa följdfrågor.
I slutet av sommaren öppnades den nya säkerhetskontrollen i terminal 5. Historiskt har det funnits en säkerhetskontroll i varje ända på den terminalen. Nu sker all passage på en plats. Det innebär 14 så kallade linor där resenärer kan passera genom säkerhetskontrollen, vilka går att utöka till 24.
– Det har blivit markant kortare väntetider sedan öppningen i somras. Nu har närmare två miljoner resenärer passerat kontrollen med en genomsnittlig väntetid på cirka fem minuter, skriver Laurin.
Swedavia har en inriktning på att öka utbudet på flygplatsen.
– Det handlar om både dagens Skycity inne i terminal 5 som får ett nytt kommersiellt utbud och även om den större säkerhetskontrollen och nya marknadsplatsen, som tillsammans är den största kommersiella satsningen någonsin på Arlanda, konstaterar Laurin.
Den första delen av den nya marknadsplatsen, där upp till 100 000 passagerare väntas passera varje dag, öppnade i slutet av september. Det handlar om en yta på 11 000 kvadratmeter i anslutning till den nya säkerhetskontrollen, vilken inrymmer restauranger, barer och butiker.
Utbudet på Arlanda ska därefter utvecklas stegvis, enligt Swedavia, med fler aktörer och ett mål att vara klart runt årsskiftet 2024/2025 och då inrymma ett 40-tal restauranger och butiker.
Vid årsskiftet 2023/2024 planeras nästa del av projektet, en 4 000 kvadratmeter stor mat- och dryck-satsning, ”Verandan”.