Löften om elektrifiering i Skellefteå presenterade

Elektrifieringskommissionen har nu presenterat ett antal löften från större aktörer i samband med en kraftsamling för elektrifiering av regionala godstransporter i landet. Ett sådant löfte är att Holmen Wood Products har för avsikt att använda ellastbilar för transport av sågade trävaror från Bygdsiljum till hyvleriet, samt mellan fabrik och hamnarna i Umeå och Skellefteå.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth har nu som ledare för elektrifieringskommissionen presenterat löften om elektrifiering. Här besöker han och Eva Nordmark Northvolt Ett i Skellefteå. T h Emad Zand, ansvarig för batterisystemen på Northvolt.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth har nu som ledare för elektrifieringskommissionen presenterat löften om elektrifiering. Här besöker han och Eva Nordmark Northvolt Ett i Skellefteå. T h Emad Zand, ansvarig för batterisystemen på Northvolt.

Foto: Lars Andersson

Skellefteå2021-06-01 14:01

Tomas Eneroth, infrastrukturminister, är ordförande i regeringens Elektrifieringskommission som består som består av näringsliv, regioner och universitet. Bland ledamöterna finns Anna Pettersson, utvecklingsdirektör Region Västerbotten, Hans Kreisel, VD Nordion Energi (tidigare vd Skellefteå Kraft) och Jesper Wigardt, kommunikationschef vid Northvolt.

Det är kommissionen som tillsammans bland annat regioner, länsstyrelser och näringsliv nu tagit fram löften med konkreta åtaganden från 252 aktörer. 

Just det har varit en av kommissionens viktigaste uppgifter: ”Tillsammans med näringslivet och berörda aktörer skyndsamt ta fram en handlingsplan för elektrifiering av de mest trafikerade vägarna i Sverige. Handlingsplanen ska peka ut den övergripande inriktningen för hur samhället gemensamt ställer om transporterna till eldrift genom att tydliggöra ansvarsfördelning och redovisa åtaganden från berörda aktörer.”

undefined
Boliden hör till de bolag som alltmer planerar att övergå till elektriska transporter framöver.

Här är några av de konkreta åtagandena:

Boliden AB har för avsikt att upphandla elektriska transporter av slig mellan Boliden och Rönnskär samt elektriska transporter av malm mellan gruvor och anrikningsverk i Boliden.

Northvolt ska bland annat använda sig av elektriska transporter av batteriprodukter från Northvolt Ett till Skellefteå hamn.

Wibax har också för avsikt att erbjuda elektriska transporter av råvara till Northvolts batteritillverkning.

Skellefteå Kraft har för avsikt att säkerställa nätkapacitet för de laddstationer som krävs för elektrifieringspiloten, laddstationer av tunga fordon vid destinationer och depå samt anlägga laddstationer för vägtrafik som kräver stödladdning mellan depå och destinationen.

Skellefteå kommun har för avsikt att elektrifiera kommunens tunga transporter av avfall från Skellefteå till Umeå och det kommunala bolaget Skellefteå hamn har för avsikt att bygga landström och elektrifiera framtidens kajer.

Vidare har godsterminalerna i Norsjö och Nordmaling kommuner – Bastuträsk och Rundvik – för avsikt att elektrifiera terminalerna och godsflödena, köpa in elektriskt drivna tunga transportfordon samt anlägga högkapacitetsladdare för tunga fordon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!