I Solkraft Rosengårds verkstad sitter Hans Pettersson, 63 år, lutad över en cykel.
– Jag har alltid gillat att skruva i saker och jag trivs jättebra här, säger Hans Pettersson och kikar upp från cykeln.
”Kedjor som är smorda med motorolja brukar becka igen och vara alldeles kladdiga, nästan som tjära.”
Elisabeth Ögren, arbetsledare på Solkraft, berättar att de har stor omsättning på cyklar. Solkraft Rosengård reparerar kommuncyklar, hanterar cyklar från polisens hittegodsavdelning samt restaurerar och säljer cyklar som lämnas i återbruksstationen på Degermyran återvinningscentral i Skellefteå. Hittegodscyklarna står först ett par månader i väntan på att de ska efterfrågas av sina ägare innan Solkraft får möjligheten att reparera och sälja dem.
– Vi kan ha upp mot hundra cyklar ståendes här, ibland fler, säger Elisabeth Ögren.
Hans Pettersson som har reparerat cyklar i tolv år menar att cyklarna mår mer eller mindre bra beroende på hur de sköts. Ett fel som många gör är att ta in cykeln i värmen, men det ska man undvika menar Hans.
– Fettet i lagren torkar ihop och då slutar det att smörja. När vi rengör en sådan cykel får vi peta bort fettet i lagren. Ställ cykeln ute i kylan, då mår den bäst, säger han.
Att smörja cykelkedjan är också en åtgärd som de flesta klarar av att göra själv, men då är det viktigt att använda rätt typ av olja påpekar Hans.
– Man ska ha en tunn olja, inte motorolja. Jag brukar använda växellådsolja eftersom den inte suger åt sig så mycket skit. Kedjor som är smorda med motorolja brukar becka igen och vara alldeles kladdiga, nästan som tjära.
En inte helt oviktig detalj är att hålla däcken välpumpade.
– Har du för lite luft så nöter du däcket fortare och riskerar även att skada fälgen.
Dessa tre enkla åtgärder kommer att göra cykelägandet betydligt mer problemfritt, menar Hans. Dessutom kan var och en hålla ett öga på vajrarna. Är skyddshöljet trasigt så är det bara att byta ut dem.
Hans Pettersson menar att det inte spelar så stor roll vilken cykel man har, men gamla modeller av mountainbike kan bli kostsamma att reparera.
– Delarna är så dyra, allt från däck till sådant här skit, säger han leende och håller upp en växelkrans.