”Handlar om att höja statusen”

Titulaturfrågan är i ropet just nu. Vid ett tidigare samråd, redan senhösten 2017 när intervjuerna med Kommunal och boendehandledarna gjordes, meddelade Kommunal att man var oenig. Arbetsgivaren har ändå valt att gå vidare och tänker införa nya titlar för medarbetare inom stöd och service.

Det gör boendehandledare inom stöd och service, Skellefteå kommun.

Det gör boendehandledare inom stöd och service, Skellefteå kommun.

Foto: Hasse Holmberg/TT

Skellefteå2018-02-27 09:05
undefined
Ledningen för avdelningen sitter på Strandgatan i Skellefteå.

Titlarna är stödpersonal för medarbetare som saknar grundläggande utbildning, stödassistent för medarbetare som har grundläggande utbildning på gymnasienivå eller motsvarande (samma utbildningskrav som idag). Åsa Israelsson meddelar också att man senare ska arbeta för införandet av stödpedagog. Det är en eftergymnasial yrkesroll med pedagogisk utbildning.

Det befaras lönedumpning eller a-, b-, och c-lag om nya titlar införs. Hur ser ni på det?

– Det handlar om att höja statusen för våra yrkesgrupper, att få nationella titulaturer som skiljer ut sig. Ingen tar ifrån de här medarbetarna sina grundkompetenser utan det handlar om att renodla yrkesrollerna. Göteborg är den region som var först ut att förändra titulaturer. Där har man även utvärderat påverkan på lönen mellan åren 2014 till 2016 och ser en tydlig höjning av medianlönen för stödassistenter inom funktionsnedsättningsområdet, säger Åsa Israelsson, avdelningschef vid stöd och service, Skellefteå kommun.

Verksamhetsutvecklare Berit Norén tillägger:

– Traditionellt så har det funnits en mängd titlar nationellt inom funktionsnedsättningsområdet, vilket har medfört att det är svårt att förstå vad yrket innebär. Gemensamma titlar och utbildningskrav innebär att vi synliggör funktionshinderverksamheten och yrket i hela Sverige. Det ger oss större möjlighet att skapa likvärdig kvalitét i insatserna, få del av lönesatsningar och nationella satsningar på kompetens, skapa karriärvägar och när det gäller uttag av nationell statistik.

Information om de nya titlarna anses vara dålig, rent generellt?

– Vi har varit ute och informerat i socialnämnden och i alla chefsgrupper. Vi har också sänt brev till varje medarbetare och haft samråd med Kommunal och då har vi sagt att det finns en styrka i att vi får nationella titlar. Cheferna har också fått tydliga uppdrag att tala om det här, säger Berit Norén.

undefined

Om inte all information gått fram till alla, menar ni då att det är mellanchefernas ansvar?

– Det är svårt att nå alla med information, men alla har själva möjlighet att lyfta frågorna med sin närmaste chef som kan ta frågorna vidare. De fackliga organisationerna har också ett ansvar att inom ramen för samverkansavtalet föra dialog med medlemmarna.

Hur ska alla medarbetare vara utbildade när nya titlar införs?

– Kartläggningen kommer att visa utbildningsnivån hos våra medarbetare och för att bli stödassistent är det samma utbildningskrav som idag. Vi vill skapa karriärvägar för våra medarbetare. I dag är det väldigt otydliga utbildnings- och kursvägar, säger Berit Norén och Åsa Israelsson tillägger:

– Vi tror på det här och vill satsa på det. I titulaturprocessen har vi satt in Kommunals risk- och konsekvensanalys och de frågor som lyfts där ska vi naturligtvis arbeta vidare med i samverkan.

De säger också att yrkesutgångarna behöver bli tydligare och att fler medarbetare ska kunna gå de utbildningar stöd och service har behov av.

undefined
Det gör boendehandledare inom stöd och service, Skellefteå kommun.

Kommer arbetsuppgifterna att förändras?

- Det blir ingen skillnad mot det man gör idag, men stöd och service kommer att förändras de närmaste åren. Precis som i övriga samhället kommer vår verksamhet bland annat att digitaliseras. Det innebär att de saker som vi redan gör kan göras på nya, digitala sätt och framför allt att helt nya saker är möjliga att göra.

Hur höjs medarbetarnas status för att locka fler till stöd och service?

– Det handlar om att marknadsföra arbetet på ett bra sätt och att sprida goda exempel. Det är viktigt att vi har styrning och det behövs, men att vi låter kreativiteten och lösningarna komma från brukarna själva och våra medarbetare för att lösningarna ska bli inriktade på den enskilde och av god kvalitet, säger Åsa Israelsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!