Han körde 80 för fort på 90-väg: Fem fortkörningar på fem månader

Den 40-årige Skelleftebon avslöjades fem gånger inom fem månader av polisens fartkameror längs E4.
Den dystra toppnoteringen: när han körde 168 kilometer i timmen med på 90-väg.
Nu har åklagaren kommit med en förslag på bötesnivån – och att 40-åringen slipper gå på rättegång.

Fortkörning vid fem tillfällen inom fem månader. Det har den 40-årige Skelleftebon åtalats för. Det finns många sätt som polisen kontrollerar hastigheten: ATK-kameror (står vid vägkanten), lasermätare, hastighetsmätare på släpvagn eller att efterföljande polisbil/motorcykel mäter medelhastighet mellan två kontrollpunkter.

Fortkörning vid fem tillfällen inom fem månader. Det har den 40-årige Skelleftebon åtalats för. Det finns många sätt som polisen kontrollerar hastigheten: ATK-kameror (står vid vägkanten), lasermätare, hastighetsmätare på släpvagn eller att efterföljande polisbil/motorcykel mäter medelhastighet mellan två kontrollpunkter.

Foto: Hans Berggren/Arkivbild

Skellefteå2025-02-10 20:00

Nyheten i korthet

  • En 40-årig man från Skellefteå har ertappats med fem fortkörningar på fem månader längs E4, med en topphastighet på 168 km/h på en 90-väg.
  • Åklagaren har föreslagit en bötesnivå på 8200 kronor och att mannen slipper rättegång, tack vare starka bevis inklusive bilder från hastighetskameror.
  • Mannen har både erkänt och förnekat brotten, och åklagaren har föreslagit att fallet kan avgöras utan en fysisk huvudförhandling på grund av det starka bevisläget.

Norran berättade i oktober om den värsta fortkörare som stoppats av Skelleftepolisen, sett till den hastighet som uppmättes.

Poliserna trodde knappt sina ögon: plötsligt kom tre bilar på E4 vid Boviken i en vansinnesfärd. Farten uppmättes till 239 kilometer i timmen på en av bilarna.

– Ett livsfarligt körsätt, och jag har aldrig sett något liknande, påpekade polisen Mikael Ekefjärd.

undefined
Vansinnesfärden på E4 norr om stan i april i fjol. Polisen Mikael Ekefjärd blev vittne till hur en 21-årig bilförare körde 239 kilometer i timmen vid avfarten till Boviken. ”Livsfarligt – och det skedde med tre personer i bilen”, påpekade han. 110 är högsta tillåtna hastigheten på sträckan.

Riktigt så fort gick den inte när en 40-årig Skelleftebo med sin bil passerade en av polisens hastighetskameror (kallas ATK-kameror) på E4 vid Täfteböle, Umeå kommun, den 23 juni i fjol.

Men kameran mätte väl upp 168 kilometer i timmen på 90-vägen, vilket alltså är nästan 80 kilometer i timmen för fort.

Åtalet som vice chefsåklagare Emil Westlin, Östersund, lämnat in till Skellefteå tingsrätt visar också på ytterligare fyra misstänkta fortkörningar som mannen ska ha gjort sig skyldig till.

Tidsintervallen är mellan den 18 juni och 13 november 2024. Vid samtliga tillfällen handlar det om E4: från Kalix i norr till Härnösand i söder – och däremellan två fortkörningar längs E4 inom Skellefteå kommun.

Vid dessa fyra tillfällen handlar det om genomgående fortkörningar kring 15 kilometer i timmen för fort.

Hur har då Skelleftebon ställt sig till misstankarna om alla dessa fortkörningar?

Ja, enligt åklagare Emil Westlin förekommer det såväl erkännanden som förnekanden – och vid något tillfälle att 40-åringen ”varken kan erkänna eller förneka”.

Som bevisning hänvisar åklagaren bland annat till bilder från hastighetskamerorna, jämförelsefoton, platsfakta och kontroll av de radarinstrument som använts.

undefined
Fem fall av fortkörningar inom knappt ett halvår. Det åtalet har vice chefsåklkagare Emil Westlin lämnat in till tingsrätten i Skellefteå, som gäller en 40-årig man.

Åklagare har till Skellefteå tingsrätt lämnat in ett förslag att målet kan avgöras utan en fysisk huvudhandling, alltså att man inte behöver kalla åklagaren, 40-åringen, rättens ordförande och flera nämndemän till en förhandling.

Anledning till detta är det goda bevisläge som Emil Westlin bedömer finns, att domstolen kan fatta ett beslut utifrån de handlingar som ingår i förundersökningen.

– Jag har också ett förslag på påföljd, det är penningböter på 8200 kronor, säger Emil Westlin.

Eftersom det handlar om flera trafikbrott så bygger nämnda belopp på en så kallad straffrabatt vid upprepad brottslighet.

Annars hade den summan varit flera tusen kronor högre om man räknar på varje enskilt förmodat bötesbelopp, var för sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!