Norran berättade i oktober om den värsta fortkörare som stoppats av Skelleftepolisen, sett till den hastighet som uppmättes.
Poliserna trodde knappt sina ögon: plötsligt kom tre bilar på E4 vid Boviken i en vansinnesfärd. Farten uppmättes till 239 kilometer i timmen på en av bilarna.
– Ett livsfarligt körsätt, och jag har aldrig sett något liknande, påpekade polisen Mikael Ekefjärd.
Riktigt så fort gick den inte när en 40-årig Skelleftebo med sin bil passerade en av polisens hastighetskameror (kallas ATK-kameror) på E4 vid Täfteböle, Umeå kommun, den 23 juni i fjol.
Men kameran mätte väl upp 168 kilometer i timmen på 90-vägen, vilket alltså är nästan 80 kilometer i timmen för fort.
Åtalet som vice chefsåklagare Emil Westlin, Östersund, lämnat in till Skellefteå tingsrätt visar också på ytterligare fyra misstänkta fortkörningar som mannen ska ha gjort sig skyldig till.
Tidsintervallen är mellan den 18 juni och 13 november 2024. Vid samtliga tillfällen handlar det om E4: från Kalix i norr till Härnösand i söder – och däremellan två fortkörningar längs E4 inom Skellefteå kommun.
Vid dessa fyra tillfällen handlar det om genomgående fortkörningar kring 15 kilometer i timmen för fort.
Hur har då Skelleftebon ställt sig till misstankarna om alla dessa fortkörningar?
Ja, enligt åklagare Emil Westlin förekommer det såväl erkännanden som förnekanden – och vid något tillfälle att 40-åringen ”varken kan erkänna eller förneka”.
Som bevisning hänvisar åklagaren bland annat till bilder från hastighetskamerorna, jämförelsefoton, platsfakta och kontroll av de radarinstrument som använts.
Åklagare har till Skellefteå tingsrätt lämnat in ett förslag att målet kan avgöras utan en fysisk huvudhandling, alltså att man inte behöver kalla åklagaren, 40-åringen, rättens ordförande och flera nämndemän till en förhandling.
Anledning till detta är det goda bevisläge som Emil Westlin bedömer finns, att domstolen kan fatta ett beslut utifrån de handlingar som ingår i förundersökningen.
– Jag har också ett förslag på påföljd, det är penningböter på 8200 kronor, säger Emil Westlin.
Eftersom det handlar om flera trafikbrott så bygger nämnda belopp på en så kallad straffrabatt vid upprepad brottslighet.
Annars hade den summan varit flera tusen kronor högre om man räknar på varje enskilt förmodat bötesbelopp, var för sig.