– Det ska vara roligt att använda vår produkt samtidigt som det ger motivation att ta sin medicin enligt recept och ger stöd för hälsosamma rutiner i vardagen. Det tillsammans förväntas leda till ett ökat välmående, säger Joel Lindgren, CSO.
Intresset är stort för bolaget som snart varit aktivt i fem år och grundades av profiler som David Eriksson, North Kingdom och Skelleftefödda KTH-professorn Emma Lundberg, verksam vid Stanford University, vars forskning ligger bakom grundidén.
Det visar den nya finansieringsrundan, nyemissionen, där bland annat Colibri Ventures och First Venture, samt de befintliga ägarna Kung Fu Invest, Skellefteå, och Partnerinvest Norr, deltog som huvudinvesterare.
Verksamheten har sedan starten varit inriktat på ett mobilspel i appform som fått namnet ”Fig: A Playtient Journey”. ”Playtient” säger en del då det är en lek med orden play (spel) och patient.
Spelet i appen, som är som är CE-märkt och registrerat som medicinteknisk produkt, ska motivera patienten att ta sin medicin enligt läkares ordination genom att skapa sunda rutiner och förändra beteendemönster. I dag är spelet helt inriktad på depression och bipolaritet. Enligt företaget följer inte ungefär varannan person medicineringsplanen som läkaren föreskrivit.
– En miljon svenskar tog antidepressiva medel 2020. Vi ser ett stort behov och en potential att göra stor nytta för den här patientgruppen, säger Joel Lindgren, chief scientific officer (CSO) som Norran träffar på kontoret på Campus i Skellefteå tillsammans med Moa-Stina Lindström, producent, och Julian Cullinan, chief product officer.
Sex personer på företaget arbetar i dag i Skellefteå och fyra i Göteborg. Vd Anders Rabbe, som rekryterades under hösten 2021, har ett förflutet i läkemedelsbranschen och bolag som Wnt Research och Isofol Medical.
– Han har 15 års erfarenhet från klassisk pharma och tagit läkemedel genom kliniska prövningar, berättar Joel Lindgren.
Just nu pågår tester med ett 50-tal användare av betaversionen, den preliminära versionen, av mobilspelet under två månader. Mindforce Game Lab har gjort en öppen rekrytering genom digitala annonser. De som använder spelet får sedan svara på enkäter och på så sätt bidra till vidareutvecklingen av spelet, så kallad co-creation, vilket har använts på företaget sedan starten.
Appen ger också stöd för andra saker som är viktiga för hälsan som sömn, måltider och fysisk aktivitet.
Under 2022 planerar företaget inleda en klinisk prövning för att validera den medicinska effekten av spelet med förhoppningen att ha preliminära data redan i slutet av 2022.
2023 kan bli företagets nyckelår och det kan också komma fler finansieringsrundor, enligt trion.
– Vår ambition är att starta kliniska studier i USA och få ett marknadsgodkännande för behandling med Fig där, säger Julian Cullinan.
Målet är att appen ska förskrivas av läkare och ingå i det svenska sjukvårdssystemet. Andra länder, som USA och Tyskland, ligger längre fram och därför är det möjligt att Fig först lanseras där
– Fig kommer inte att finnas på marknaden som vanlig app, tanken är att slutanvändaren inte ska betala, berättar Moa-Stina Lindström.
Mindforce Game Lab planerar i framtiden att nyttja kraften hos spel för att ge stöd till andra patientgrupper.