En verksamhet som drabbas av driftstörningen i internetleveransen är Heimdalls hälsocentral.
– Vi har jättestora problem, vi kommer inte åt någonting, berättade Anette Marklund, chefsassistent på Heimdall under torsdagsmorgonen.
Personalen upptäckte problemen när de kom in på morgonen.
– Alla blir frustrerade, man vet att man har en massa som är bokat man kan inte kan inte göra något till största delen.
Det gick inte att komma åt patientjournaler och telefonin in och ut låg nere vilket påverkade verksamhetens möjlighet att kontakta patienterna, berättar hon.
– Det är svårt. Jag ska precis gå upp med en mobiltelefon så de kan börja ringa, men det blir förseningar.
Personalen kan se vilka besök som är bokade under dagen, tack vare att kollegorna i Boliden skickat över listor, berättar Anette Marklund.
Hur kunde de skicka över dem? Med fax?
– Ja! Den funkade, på något konstigt sätt.
Sammanfattningsvis säger hon att de gör vad de kan medan internet ligger nere.
– Vi har jättestora störningar, men vi gör det vi kan och har möjlighet till. Men jag tror att alla kan förstå att det inte blir som ett vanligt besök.
Skellefteå Kraft hade fullt upp att få ordning på systemet, berättar presskomunikatör Elin Ala.
– Vi jobbar med hela styrkan för att åtgärda det.
Under natten jobbades det med fibernätet, efter det uppstod driftstörningarna.
– Vi gjorde en planerad uppgradering i centrum i natt, och nu under morgonen har vi upptäckt ett tekniskt fel.
Strax innan klockan 10 hade internetanslutningen kommit tillbaka till Heimdalls hälsocentral och personalen kunde pusta ut.
Monica Steinwall, avdelningschef på Heimdall, säger att de har fått en medvetenhet om hur beroende de är av fungerande nätverk och att det känns otroligt skönt att allt fungerar som det ska igen.
– Alla här har gjort en heroisk insats och våra besökare har haft stort tålamod och överseende, säger hon.
Först efter lunchtid var problemen avhjälpta för alla Skellefteå Krafts kunder. Som mest drabbades ett par hundra av företagets kunder.
Elina Ala vill ändå lägga till en brasklapp:
– Man ska höra av sig till vår kundservice om man har fortsatta problem.