Avstängd gata i centrum: 50 år gamla ledningar ska bort

Grävningarna i Skeppargatan har nu kommit mer än halvvägs. Nya ledningar av plast har ersatt gamla av järn. Här berättar kommunens projektledare Joel Hällgren om tidsplanen.

Projektledare Joel Hällgren säger att bygget görs på ett miljövänligt vis med särskilt bränsle och elektriska packningsmaskiner.

Projektledare Joel Hällgren säger att bygget görs på ett miljövänligt vis med särskilt bränsle och elektriska packningsmaskiner.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå2022-04-30 08:00

– Det återstår cirka en månad med grävningar, sedan har vi kommit till Södra Järnvägsgatan och där slutar uppdraget.

Han säger att trafik ska släppas på successivt i takt med att nya infarter går att nå. Men genomfart blir möjlig först i slutet av maj. 

– Sedan planerar vi för att asfaltera i juni. 

Sedan i februari har Skeppargatan delvis varit avstängd. 

– Vi kontaktade alla berörda i ett tidigt skede. Lidl är nog den verksamhet som drabbats mest, och vi har varit tydliga med skyltar om hur man ska köra just till dem, säger Joel. 

Olivia Eliasson på Lidl bekräftar att de har påverkats:

– Kunder har klagat på att det varit svårt att köra hit. Det var värst i början, nu verkar de ha vant sig.

Hon säger att butiken inte har haft färre kunder under byggtiden, men hon tror att ökningen hade varit större om Skeppargatan hade varit öppen på vanligt vis. 

undefined
Olivia Eliasson på Lidl säger att kunder klagade, särskilt i början.

En av trottoarerna längs gatan har hållits öppen under hela byggtiden.

– Vi kunde inte ha båda trottoarerna öppna eftersom arbetsområdet då skulle bli för smalt. Grävmaskinen har stor svängradie och vi måste även tänka på rasrisker, säger Joel Hällgren.

Grävningen sker till tre meters djup eftersom ledningarna inte ska nås av tjäle. 

undefined
Rör från 1960- och 1970-talet har gjort sitt.

De gamla vatten- och avloppsledningarna var av järn medan de nya blir i plast.

– Dimensionerna blir egentligen inte större, utan främsta syftet är att byta ut de gamla innan de börjar gå sönder. Ledningsbrott får givetvis större effekter ju fler verksamheter som drabbas.

Eftersom det ska byggas många nya bostäder framöver vid Södra Järnvägsgatan och dessutom ett parkeringshus kommer det att bli mer trafik på Skeppargatan. Därför ville kommunen passa på nu när det är ganska "lugnt" mellan kulturhusbygget och HSB:s storbygge av bostadsrätter som väntas börja nästa år.

De nya ledningarna servar kvarteren Regulus och Polaris ända upp till järnvägen. Vatten ska tryckas norrut i rören, medan avlopp ska rinna söderut. 

Mest plats i ledningsgraven tar de tjocka betongrören för dagvatten, alltså regn- och tövatten. Det vattnet ska ledas rakt ut i älven.  

– Där ökar vi dimensionen jämfört med förr. Ju fler ytor i centrum som får asfalt eller plattor desto mer regnvatten måste vi leda bort, säger Joel Hällgren.

Bygget görs av Peab, och beräknas kosta 5 miljoner. 

undefined
Grävning och rörläggning görs i ganska korta etapper, så att inte onödigt lång sträcka ska vara uppgrävd och avstängd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!