Grafitbrytning planeras 40 mil från Skellefteå

Tre företag har för avsikt att tillsammans utveckla brytning av grafit i Vittangi 40 mil från Skellefteå.

Elektriska fordon använder för närvarande mellan 10 och 90 kg grafit per fordon enbart i sina batterier, enligt Talga.

Elektriska fordon använder för närvarande mellan 10 och 90 kg grafit per fordon enbart i sina batterier, enligt Talga.

Foto: Bilf från Talga.se

Skellefteå2020-11-02 13:26

Talga, Mitsui och LKAB har tecknat en icke-bindande avsiktsförklaring (Letter of Intent) med ambitionen att tillsammans realisera grafitbrytning i Vittangi och produktion av batterianoder, efter att genomförbarhetsstudien färdigställts 2021.

Talga är ensam ägare av projektet för grafitbrytning i Vittangi och den egenutvecklade tekniken för produktion av batterianoder. Tillståndsansökningar för grafitbrytningen inlämnades i maj 2020. Mitsui är ett handels- och investeringsföretag med huvudkontor i Japan, och dotterbolag globalt, däribland Mitusi Europe.

Efter färdigställandet av den detaljerade genomförbarhetsstudien, förväntat mars 2021, och en företagsbesiktning avser LKAB, Talga och Mitsui förhandla om ägarandelar och investeringar i ett möjligt samägt bolag för att realisera projektplanerna.

Talga har en vertikalt affärsmodell som inkluderar en batterifabrik i Luleå och grafitbrytning i Vittangi. Batterifabriken kommer ha en initial kapacitet om 19 000 ton anodmaterial per år.

Talga, med sin närhet till LKAB:s befintliga produktion i norra Sverige, skapar möjliga synergier och infrastruktur inom produktionen. Dessutom finns möjliga andra samordningar, vilket inkluderar ReeMAP-projektet som kommer producera fosfor och sällsynta jordartsmetaller från gruvavfall.

Skellefteå är en av tre orter som utreds som lämplig för satsningen på ReeMAP-projektet. Var den nya fabriken kommer att hamna är inte klart ännu. Kandidaterna är därtill Luleå och Helsingborg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!