Att vi intervjuar honom beror på att Norran får ett mejl där Göran Lundin berättar om en lapp som satts upp på en anslagstavla på Skellefteå Buss. Den uppmanar anställda att tipsa en av Norrans journalister om missförhållanden i verksamheten. Han berättar att den väckt upprörda känslor på företaget och ger själv sin syn på utvecklingen på Skellefteå Buss senaste åren. Det handlar om både ris och ros.
Personal djupt kritisk mot Skellefteå Buss vd och styrelseDe senaste åren har det strömmat in nya chaufförer och den gamla företagskulturen har brutits upp. De nya har inte haft en chans att skolas in på ett bra sätt.
Skellefteå Buss vd vägrar träffa Norran – svarar via mejl: ”Känner igen mig i vissa delar”Lappen har inte satts upp av oss på Norran. Det är inte så vi jobbar. Vi söker förstahandsuppgifter från personer vi tipsats om att prata med – men då sker det via andra kontaktvägar.
Skellefteå Buss: Incidenter och trasiga bussar – ”Verkstaden går på knäna”40 år som chaufför
När Göran Lundin hör av sig passar vi på att fråga om vi kan få en intervju och det går han med på. För de som inte vet vem han är så har han en gedigen erfarenhet efter 40 år hos Skellefteå Buss och dessutom är han en känd lokal författare och förläggare.
Han har kört både buss och färdtjänst för Skellefteå Buss under lång tid. Vi såg därför en möjlighet att få en inblick i företagets utveckling. Dessutom var han beredd att ställa upp med namn och bild.
Ansvariga viftar bort mutmisstankar – Expert: ”Riskabelt att inte gå till botten med detta”Brett missnöje
Göran Lundin berättar att Andreas Olofsson har tillfört mycket genom att modernisera företaget och göra om linjestrukturen, det köps in nya bussar och biljetthanteringen har digitaliserats. Men han håller också med om att det finns ett brett missnöje bland chaufförerna. I huvudsak bland de mer rutinerade och erfarna.
Bakgrunden till turbulensen är enligt honom att bolagets verksamhet har expanderat kraftigt på mycket kort tid.
– De senaste åren har det strömmat in nya chaufförer och den gamla företagskulturen har brutits upp. De nya har inte haft en chans att skolas in på ett bra sätt. Samtidigt finns stora brister i kommunikationen mellan ledning och chaufförer. Det har gjort att den gamla kåren har känt sig allt mer åsidosatt, säger Göran Lundin.
Förlorad yrkesstolthet
På kort tid har man bytt namn på företaget, design på bussarna och logga. Det har skett en digitalisering och modernisering.
– En väldigt stor grupp har blivit avhängda på resan. Dessutom har vd uttalat att busschaufförsyrket är ett genomgångsyrke. Det har tagit ifrån många yrkesstoltheten. Hos en del finns en oerhörd förbittring.
Han tillägger:
– Det har alltid funnits problem på företaget, men om man trivs och får gehör när man har synpunkter så kan man också ha överseende med brister. Jag tycker att man borde jobba för att ha låg personalomsättning och behålla erfaren och plikttrogen kompetens. Som det är nu finns det ingen naturlig kunskapsöverföring till dem som är nya. De nya har ingen chans att hänga med vilket exempelvis leder till fler skador på bussarna och incidenter.
Dyrt i långa loppet
Det drabbar i sin tur verkstaden som gått på knäna i omgångar.
– Eftersom trafiksäkerheten prioriteras hinner man inte åtgärda förarmiljön, exempelvis värme och man ligger efter. Det är också fruktansvärt kostsamt.
Jag hoppas vår vd kan ändra på sig. Det är en förutsättning för att bolaget ska leva vidare. Många säger att det går åt helvete om inget sker.
Eftersom Skellefteå Buss har som uppdrag att leverera tjänster till allmänheten och därmed har ett stort ansvar anser han att problem som uppstår angår både kommunen och medborgarna.
– Att man förlorar erfarenhet är ett allvarligt problem och företaget måste ta tag i det.
Positivt integrationsprojekt
”Barnen var så glada att vi fick jobb”Skelleftebuss byter biljettsystemMan har heller inte lyckats integrera chaufförerna med varandra, menar Göran Lundin. Han lovordar att Andreas Olofsson startade ett stort integrationsprojekt som har gett många nya svenskar jobb.
– Det har betytt väldigt mycket för många individer. Samtidigt har det blivit grupperingar. Här måste det ske en successiv integration enligt en plan och man måste förankra den med personalen.
Göran Lundin har personligen inte haft några problem i kontakten med Andreas Olofsson, men han känner till att chaufförer hamnat i konflikt.
Försvagat fack
Enligt honom har facket i dag en svag roll jämfört med hur det var förr. De nya chaufförerna saknar i många fall helt facklig erfarenhet och flera erfarna chaufförer har gått ur facket.
– Har man en stark och kraftfull vd med ambitioner måste man även ha en stark motpart. Andra måste bromsa och peka på andra möjligheter, säger Göran Lundin.
Han tillägger:
– Jag hoppas vår vd kan ändra på sig. Det är en förutsättning för att bolaget ska leva vidare. Många säger att det går åt helvete om inget sker.