Gold Town Games hoppas på Gretzky-effekten

Under tredje kvartalet omsatte Skellefteföretaget Gold Town Games 2,25 miljoner kronor, vilket är en minskning med drygt 2 miljoner jämfört med samma period förra året. Förlusten blev närmare 900 000 kronor vilket är cirka 300 000 bättre än tredje kvartalet 2018.

Pär Hultgren menar att det finns goda förutsättningar för att Gold Town Games ska utvecklas i rätt riktning.

Pär Hultgren menar att det finns goda förutsättningar för att Gold Town Games ska utvecklas i rätt riktning.

Foto: Paulina Holmgren

Skellefteå2019-11-28 09:50
undefined
Pär Hultgren menar att det finns goda förutsättningar för att Gold Town Games ska utvecklas i rätt riktning.

– Den minskade omsättningen under perioden beror i huvudsak på att vi valt att prioritera bolagets likvida medel på utvecklingen av World Hockey Manager, WHM, och framförallt World Football Manager, WFM, och inte på marknadsföring, skriver företagets vd Pär Hultgren.

Han menar att det finns goda förutsättningar för att företaget ska utvecklas i rätt riktning. Detta på grund av en fulltecknad emission, med ishockeylegenden och affärsmannan Wayne Gretzky som ny delägare och ambassadör för WHM samt ett WFM som för varje uppdatering uppvisar förbättrad användardata.

– Utifrån de förutsättningarna är det vår ambition och förhoppning att med start 2020 avsevärt kunna öka antalet användare och intäkter, för att under året nå lönsamhet, skriver Pär Hultgren.

Han berättar att i mitten av december befinner sig ett produktionsteam på plats i Los Angeles för intervjua, fotografera och filma Wayne Gretzky.

– Det kommer att utgöra grunden i marknadsoffensiven, framförallt riktad mot Nordamerika, som inledes när den uppdaterade versionen av WHM med Wayne Gretzky lanseras under januari 2020.

WFM är nu lanserat i hela Norden och ytterligare ett par mindre marknader. Antalet dagliga spelare är ungefär 1 000 stycken varav 50 procent utgörs av svenska användare. Den senaste månadens försäljning uppgick till ungefär 30 000 kronor.

Pär Hultgren är övertygad om att både antalet användare och därmed omsättningen kommer att stiga när WFM lanseras på fler marknader. De har emellertid beslutat att revidera sin plan om att lansera WFM i hela Europa innan årsskiftet detta kommer istället att ske under första halvåret 2020.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!