Mellan 28 oktober 2024 och 29 april 2025, trafikeras sträckan Stockholm Arlanda och Skellefteå fem dagar i veckan; på måndagar, tisdagar, torsdagar, fredagar och söndagar. Från och med 30 april utökas antalet avgångar till sex dagar i veckan, alla dagar utom lördagar. Det innebär 6 000 fler flygstolar i sommarprogrammet jämfört med vinterprogrammet
– Fantastisk kul att Norwegian redan nu fattat beslut om utökad trafik på linjen Stockholm Arlanda och Skellefteå. Det finns helt klart ett behov av fler alternativ på den här sträckan, säger Robert Lindberg, vd på Skellefteå Airport till Norran.
Innan Norwegian i juni lanserade sin återkomst till Skellefteå hade de haft intensiva diskussioner med Robert Lindberg och näringslivet för att försäkra sig om intresset.
– Vi är glada över den fina responsen vi har fått efter att vi lanserade den nya linjen och den höga efterfrågan på biljetter mellan Skellefteå och Stockholm gör att vi vill utöka antalet avgångar till våren, berättar Charlotte Holmbergh, kommunikationsdirektör på Norwegian.
Norwegian flög till och från Skellefteå 2017–2018 men valde sedan att lämna. Robert Lindberg konstaterar att läget i Skellefteå är betydligt bättre nu än för sex år sedan.
– Då hade befolkningsökningen ännu inte börjat och därefter har det skett stora industrietableringar här och Sara Kulturhus har blivit en kulturell magnet, säger han.
Robert Lindberg är inte orolig över att de dagsaktuella problemen på Northvolt kommer att sätta käppar i hjulen för den utökade flygtrafiken.
– Absolut inte, det är så mycket mer än Northvolt som pågår i regionen. Skellefteå är idag en motor för den gröna omställningen och den utvecklingen kommer att fortgå. Att ha tillgång till en bra infrastruktur med god tillgänglighet till omvärlden är därför en viktig pusselbit i hela samhällsomvandlingen, menar han.
Charlotte Holmbergh håller med.
– Se bara på den stora satsningen på produktion av hållbart flygbränsle som är på gång i Skellefteå. Det här är helt klart en region som vi vill satsa på, säger hon.
SAS är fram till den 28 oktober ensamma att flyga inrikes på Skellefteå och både Robert och Charlotte tycker det är viktigt för resenärerna att det finns en ökad konkurrens på sträckan.
– Det är bra med konkurrens eftersom det gynnar resenärerna i form av större utbud och konkurrenskraftiga priser, menar Charlotte Holmbergh.
Robert Lindberg hoppas även att det som nu sker med inrikeslinjerna kan leda till fler direktlinjer till andra destinationer.
– Se bara vilken succé det blev med Ryan Airs linje till Gdansk, säger han.
När Charlotte talade på Skellefteå kommuns morgonmöte i september öppnade hon bland annat upp för att Norwegians köp av det norska flygbolaget Widerøe skulle kunna leda till nya linjer mellan norra Norge och Sverige.
Ett undantag från Norwegians utökning, som startar 30 april, är att mellan vecka 25 och 33 trafikeras sträckan fem dagar i veckan, alla dagar förutom onsdagar och lördagar.
– Om bokningarna fortsätter att strömma in så hoppas vi naturligtvis kunna fortsätta med sex dagar i veckan även under vårt nästa vinterprogram, avslutar Charlotte Holmbergh.