Beskedet om byggstart av Norrbotniabanan kom under en pressträff på tisdagsmorgonen och gavs av infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).
Han beskrev beslutet som efterlängtat i regionen och en grundläggande förutsättning för att lyckas med alla stora investeringar i norr.
– Det är viktigt för att hela Sverige ska fungera. Det är viktigt för arbetspendling och godstrafik.
Han sa också att beslutet har betydelse ur beredskapssynpunkt då det stärker redundans i nordsydlig riktning.
– Det är viktigt för vårt samarbete med Finland som i dag är avskuret österut och har sin försörjningsberedskap och förmåga i stor del på svensk järnväg.
Att beskedet angående sträckan Umeå - Skellefteå har dröjt beror enligt Carlson på ökade kostnader för projektet. Den sista sträckan mellan Skellefteå och Luleå fortsätter det planeras för.
På Skellefteå kommun gläder man sig åt beskedet.
– Det här beskedet som präglats av lång väntan och stor ovisshet är både glädjande och nödvändigt, eftersom det pågår ett historiskt omfattande grönt samhällsbyggande i norra Sverige, säger Lorents Burman (S), kommunstyrelsens ordförande.
– Jag vill understryka att det här är ett besked som är viktigt inte bara för oss, utan för hela Sverige. Både våra traditionella basnäringar men också de stora industriprojekten som drar stora investeringar till vår region är viktiga, inte enbart för norra Sverige, utan också för utvecklingen i Sverige och EU, fortsätter han.
Evelina Fahlesson (S), kommunstyrelsens vice ordförande:
– Det här är efterlängtat, inte minst hos oss som bor här i kommunen. Att få möjlighet att färdas med tåg till och från Skellefteå är viktigt ur många aspekter, inte minst för hållbara resor men också för att få vardagen att gå ihop.
Hon tillägger att kommunen nu kommer att driva på byggnationerna av resecentrum i Bureå, Skellefteå och Byske.
Riksdagsledamoten för Västerbotten Edward Riedl (M) kallar beslutet "ett jättebesked för Västerbotten och Norrland".
– Det som presenteras är ett brett infrastrukturpaket. Av de 22 miljarder som det handlar om i dag går 17,7 miljarder till sträckan Dåva - Skellefteå. Så nu jäklar ska det börja byggas, säger han.
Riedel vill inte berätta om förhandlingarna, men säger att fördröjningen av startbeskedet har handlat om brist på pengar.
– Jag var och besökte Norrbotniabanan för ett par veckor sen och det var uppenbart att det saknades pengar. Hade det här beskedet inte kommit hade de inte kunnat fortsätta markberedningen ens, säger han.
Han avslöjar att förhandlingarna blev klara för drygt en vecka sedan.
– Jag har varit glad i en och en halv vecka och haft svårt att hålla det för mig själv. Men nu är jag jätteglad. Beskedet innebär även att sträckan upp till Luleå kan börja planeras.
Skellefteå kommuns oppositionsråd Andreas Löwenhöök (M) välkomnar regeringens startbesked.
– Detta är en fantastisk nyhet för Skellefteå och hela norra Sverige. Den här satsningen är avgörande för vår regions framtid. Jag vill rikta ett stort tack till vår riksdagsledamot Edward Riedl (M) och den moderatledda regeringen för deras hårda arbete med att säkra finansieringen av projektet. Utan denna insats hade vi inte varit här i dag, säger han i ett pressmeddelande.