Tar juridisk hjälp för att få persontrafik med tåg

Hoppet lever än när det gäller möjligheterna att få persontrafik med tåg till centrum. Trots att Trafikverket upprepat meddelat att det inte går så fortsätter Skellefteå kommun att jobba med frågan. ”Vi har inte gett upp”, säger planeringschef Lars Hedqvist.

”Jag vet inte vad Trafikverket är rädda för egentligen. De har fastnat på en formalitet och ett tjänstemannautlåtande. Ibland måste man göra vissa avsteg för att driva utvecklingen åt rätt håll”, säger Lars Hedqvist.

”Jag vet inte vad Trafikverket är rädda för egentligen. De har fastnat på en formalitet och ett tjänstemannautlåtande. Ibland måste man göra vissa avsteg för att driva utvecklingen åt rätt håll”, säger Lars Hedqvist.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2021-08-11 07:30

Norran berättade i juni att kommunens och tågföretaget Vys planer på att starta persontrafik med tåg till Skellefteå hade grusats. Trafikverket ansåg att den enkla perronganläggningen skulle innebära ett avsteg mot EU:s regelverk när det gäller säkerhet vid perronger. Istället borde samma krav gälla som för en helt ny perronganläggning, vilket skulle bli dyrt.

Sedan dess har Vy och kommunen fortsatt jobba med fråga och haft två ytterligare möten med Trafikverket.

– Men de tjurar och säger att vi måste följa regelverket. Vi tycker de är för strikta i sin tolkning. Vår bedömning var att en enklare perronglösning skulle fungera. Vi anser inte att perrongen ska tolkas som en nyanläggning utan ett tillfälligt nyttande av en befintlig anläggning, säger Lars Hedqvist.

Trots motgångarna ger de inte upp. 

– Nej, det finns ett övergripande problem med hur vi reser i dag som leder till klimatförändringarna. Det här är ett klimatvänligare sätt att transportera sig. Infrastrukturen finns redan och med en enklare perronglösning kan vi få igång detta utan stora ekonomiska insatser, långa ledtider och komplicerade anläggningsarbeten.

Planen är nu att ta juridisk hjälp för att argumentera i frågan.

– Vi vill ta diskussionen med någon annan högre upp i hierarkin inom Trafikverket, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!