Det var i torsdags förra veckan som besökare kunde läsa på Skellefteå Krafts hemsida att det gick att teckna ett fast avtal för mindre än nio öre per kilowattimme. Över tusen kunder från hela landet nappade på erbjudandet. Enligt bolaget hade ett systemfel uppstått. Och de meddelade att avtalen var ogiltiga. Sanna Lundström, affärsområdeschef Marknad på Skellefteå Kraft svarar på våra frågor via mejl.
När kan det bli aktuellt med fastprisavtal på el igen?
– Så snart vi har kvalitetssäkrat systemen och säkerställt att detta fel inte kan uppstå igen, säger Sanna Lundström, affärsområdeschef Marknad på Skellefteå Kraft.
Hur ska era kunder eller blivande kunder tänka med tanke på att priserna är på väg upp när det inte finns några fastprisavtal?
– Vi kommer att erbjuda fastprisavtal så snart det är möjligt.
Hur gör ni om en kund har hunnit säga upp sitt gamla avtal med tanke på vad som hände i förra veckan?
– Vi tar dialogen med den enskilde kunden. Grundregeln är att personerna har kvar sitt gamla elbolag då vi inte meddelat ett byte av leverantör.
En del kunder har gått till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, efter att avtalet förklarats som ogiltigt.
Hur ser du på att ni har blivit anmälda?
– Att ARN tar upp dessa ärenden för prövning är bra.
I dagsläget har åtta anmälningar kommit till ARN från kunder till Skellefteå Kraft om att avtal ska hållas. Tre anmälningar är under handläggning och fem ärenden har inte påbörjats ännu. Bland annat så har en anmälare skrivit att Skellefteå Kraft borde respektera fullgörelse av avtal. Ett ärende kan ta upp till sex månader att handlägga.
Enligt Skellefteå Kraft handlar det om ett systemfel som ska ha uppstått i samband med att drömerbjudandet dök upp på webben. Trafiken blev så stor på webben att den kraschade och även kundtjänst blev nedringda.
Är allting åtgärdat på webben så att det fungerar som det ska nu?
– Nej, det återstår att kvalitetssäkra systemen och säkerställa att felet inte kan uppstå igen.
Har ni fått klarhet i vad som har hänt?
– Ja.
Hur gör ni för att det inte ska hända igen?
– Vi bygger in fler larm så att vi snabbare upptäcker orimliga priser, avslutar Sanna Lundström.