En verksamhet som verkställer beslut om kontaktperson, stödfamilj, avlösarservice och ledsagareservice enligt LSS har Lex Sarah anmälts. Enligt anmälan har verksamheten brustit i det systematiska uppföljningsarbetet.
Det ledde till att fyra personer inte fick de insatser som de beviljats – under allt från sex månader till två år, samtidigt som uppdragstagarna fick utbetald ersättning.
Detta uppmärksammades i maj, efter att andra aktörer runt personerna meddelade verksamheten om att insatserna inte utfördes.
Verksamheten har kontakt med både barn, ungdomar och vuxna. Enligt anmälan har verksamheten inte gjort systematiska uppföljningar av hur insatserna beviljats, samt saknat processer och rutiner för att säkerställa att verkställigheterna utförts. Istället förväntade man sig att uppdragstagaren eller den enskilda skulle meddela förändringar.
Det fanns även brister i dokumentation i vårdtagarnas sociala journaler.
Under de senaste åren har det skett flera chefsbyten inom verksamheten och informationsöverföringen uttryckts som bristfällig, enligt anmälan.
”Verksamhetsövergripande anses bristerna vara ett allvarligt missförhållande eftersom de drabbat flera enskilda och pågått i vad som måste anses vara en längre tid”, står det i anmälan.
Händelsen bedöms som ett allvarligt missförhållande. En utredning har gjorts, en åtgärdsplan har tagits fram och chefer har informerats, enligt anmälan.