Som spelchef för Minecraft är Agnes Larsson den kreativa ledaren i spelet. Tillsammans med sitt team arbetar hon mycket med att utveckla nya upplevelser för spelarna i kommande Minecraft-uppdateringar. Hon arbetar också med Minecrafts kreativa vision och inriktning. Hennes egna hjärtefrågor präglar hennes utveckling av spelet.
– Minecraft ska vara inkluderande. Vårt mål är att alla ska ha möjlighet att spela det, oavsett förutsättningar. Vi är inte riktigt där än, men vi jobbar på det. I dag är spelet till exempel inte anpassat för en blind person.
Minecraft är ett dataspel där man ska bygga sin egna digitala värld. Agnes berättar även att Minecraft i första hand ska generera glädje och vara roligt för spelaren. Men det finns även andra genomtänkta saker i spelets innehåll.
– Tanken är att alla ska få vara kreativa på sina egna, unika sätt. Spelet har inte varken några kön eller stereotyper för att det ska finnas utrymme för det individuella uttrycket. Vi har även fokuserat på att forma spelets innehåll för att det ska lära spelarna om viktiga frågor, som till exempel hållbarhet.
I slutet av föreläsningen frågade en person i publiken var hon ser sig själv om fem år.
– Jag älskar att jobba med Minecraft och min dröm är att fortsätta med det.