Först nu när Norran åter ska skriva om detta tittar exploateringschefen på kundtjänsts instruktioner och ser att de inte är uppdaterade.
Han säger att de nu ska titta på saken.
Tips om policyn
Det var i mitten av september Norran skrev om tomter på Västra Eriksberg. Vi berättade om de relativt vanliga "eftersläpp" som förekommit, och att folk varit tvungna att vakta vid kommunens hemsida varje dag under lång tid.
Många avhopp på tomterna - därför byggs det än i dag på EriksbergEn läsare (Gabriella Rymark) hörde då av sig och berättade att kommunen inte följde sina egna riktlinjer, som innebär att man får stå i kö på max två tomter.
Riktlinjerna antogs av kommunfullmäktige 2015 men fanns inte på hemsidan. De var heller inte kända i kundtjänst, så Gabriella fick läsa ur dokumentet, innan hon lovades att få ställa sig i kö på två tomter. Köerna var så korta att hon med tiden fick en tomt.
Kritik mot att kommunens kösystem för tomter inte görs käntMedgav miss på hemsidan
Artikeln om detta publicerades 24 september och exploateringschef Patrik Larsen sade att det var en miss att policyn hade ramlat bort från hemsidan.
Han säger att dokumentet strax efteråt lades in på hemsidan, och att det legat där sedan dess, förutom några dagar denna vecka då det åter ramlade bort. Det sägs ha berott på att sidan gjordes om.
Ändrade inte hos kundtjänst
Vad som dock inte gjordes i september var att ändra kundtjänsts instruktioner. De har checklistor för olika ärenden och där fick den gamla informationen ligga kvar. Där står att lediga tomter släpps igen varje dag klockan 15.00 och först till kvarn gäller. Det står inget om möjlighet att köa.
Vad som ändå hände var att folk som läst Norran kände till riktlinjerna och krävde att få ställa sig i kö. Snabbt växte köerna för varje osåld tomt på Västra Eriksberg. Det har inneburit att släpp till allmänheten knappast kommer att ske något mer.
Fick inte rätt information
Detta drabbade en familj som nu hört av sig.
– Vi hade läst er artikel om riktlinjerna och jag ringde första eller andra dagen efteråt för att ställa mig i kö. Men beskedet från kundtjänst var att det inte finns något kösystem och inga regler hade ändrats. Så vi litade på det, säger kvinnan i familjen, som vill vara anonym.
– Jag blev orolig att jag fått fel information så jag ringde kundtjänst ännu en gång, cirka två veckor senare. Men fortfarande var det tydliga svaret att reglerna inte är ändrade, utan det är tomtsläpp klockan 15.00 som gäller.
Ändrat besked
I mitten av november ringde kvinnan en tredje gång, och då sade kundtjänst att det är tillåtet att stå i kö.
- Jag skulle bli kontaktad av en handläggare, vilket också skedde. Jag ställdes i kö, men fick också veta att det är många före oss, och att sannolikheten är minimal att vi ska få något.
Tog två månader
16 november fick hon platsen i kön, det hade då gått nästan två månader sedan första samtalet med kundtjänst.
– Vi känner oss lurade, många hann före på grund av att vi fick felaktig information, säger hon.
Den 20 november skickade hon ett argt mejl om att kommunen ger olika besked, och mottagare var bland andra Patrik Larsen.
21 november svarade han och skrev att det är olyckligt att hon fått olika besked. Vidare skrev han ”varför du fått annan information kan jag tyvärr inte svara på".
Kollar inte saken
Men ingen på exploateringsavdelningen tar reda på vad Kundtjänst informerar till medborgarna, trots att de får signaler om att något verkar vara fel.
Först i onsdags, den 5 december, när han hört att Norran ska skriva om saken, kontaktar Patrik Larsen kundtjänst för att få veta vad som står i instruktionerna. Han ser då att de är inaktuella.
– Det är den gamla informationen som står där.
"Är vårt ansvar"
Vem ansvarar för att rätt information finns i kundtjänsts checklistor?
– De olika verksamheterna, i detta fall ligger det på oss.
Han kan inte svara på varför hans avdelning inte kollade checklistan redan i september. Han kan heller inte svara på varför saken inte kollades upp när den arga kunden klagade i mejl den 20 november.
Han säger att det är olyckligt att de haft fel information och medger att det är en miss.
Patrik Larsen har tidigare sagt att man vill premiera ett aktivt sökande av tomt. Det upprepar han i den här intervjun.
Går runt fullmäktiges beslut?
Men samtidigt har kommunfullmäktige 2015 antagit riktlinjer som innebär att man får stå i kö på två tomter.
Nonchalerar ni fullmäktiges regler?
– Nej, säger Patrik Larsen.
När det gäller kundtjänsts checklistor säger han att de är komplexa och att det är svårt att överblicka vilken information som handläggaren kommer att klicka fram.
Han tillägger att varje förvaltning ansvarar för många checklistor. Nu säger han att man ska se över vad som står på checklistan för tomter.
Synpunkter från kundtjänst
Vad säger då chefen på kundtjänst, Peter Ekehult, om den felaktiga checklistan.
– Det är ett samarbete som sker. Vi har också skyldighet att höra av oss om vi misstänker att det är fel någonstans, säger han.
Peter Ekehult säger att kundtjänst har strax under 1 000 olika checklistor.
Fördjupning skickas vidare
– Det pågår en ständig diskussion om information ska ges av oss, eller om medborgare ska hänvisas till förvaltningarna. Oftast består checklistor av ett mellanting. Det står vilken allmän information som ska ges, och vilken typ av fördjupning då man ska skicka vidare.
Även Peter Ekehult nämner den uppfräschning av checklistor som ska göras.
– Vi ska synka ihop dem bättre med vår hemsida, så att det ska vara samma information på båda ställena.