Vi ses för intervjun inför en match på Skellefteå Kraft Arena. Det är Fredriks tredje hockeymach någonsin, varav den andra med Skellefteå AIK. Han berättar om läget på Northvolt Ett i Skellefteå där han bär yttersta ansvaret som vd för Skelleftefabriken på Bergsbyns Industriområde.
Just nu är han ett tämligen okänt ansikte i Skellefteå, men med tiden kommer alltfler att känna igenom honom som ledare för det som under 2022 blir den största privata arbetsplatsen i Skellefteå. Och likt grundaren och koncern-vd-n Peter Carlsson så gör längden att han sticker ut.
Fredrik är en av kärntruppen i Northvolt. Då han kom med i början av 2017 var det färre än tio personer.
Likt många i ledningen har han gjort en entreprenöriell resa dessförinnan.
Ett skäl att Fredrik valde studierna i Halmstad i internationell ekonomi direkt efter gymnasiet var att de innehöll ett utlandsår där han bodde i England. Sedan jobbade han som managementkonsult på ett mindre bolag i Stockholm, som han hjälpte starta upp i såväl Lund som Malmö.
Sedan blev det Scandvision med film och media i internets begynnelse. Där var Fredrik försäljningschef.
– Jag var med och byggde upp och kraschade det bolaget. Där lärde jag mig väldigt mycket.
Han startade därefter eget med några kompisar, men lade ned efter bara några månader.
Då hörde Sony Mobile av sig. Året var 2001, Fredrik var 27 år, och fick börja på produktplaneringen.
– Det blev en karriär där. Jag blev ansvarig för Nordamerika, Latinamerika och Kanada. Då bodde jag i USA ett par år. Sedan hemma i Sverige blev jag ansvarig för strategi lokalt och sedan globalt ansvarig för strategi. Under den tiden var det Lund, Tokyo och Kalifornien som gällde. Jag satt i ledningen för Sony Mobile till 2012, säger Fredrik vars Linkedin avslöjar att han hann med sex olika roller på bolaget.
Fredrik berättar att han valde att ta farväl då han inte trodde på Sony Mobile längre.
– Att jag sa upp mig var väldigt kontroversiellt i ett japanskt bolag. Det tog tre månader innan de accepterade min uppsägning. Då hade vi samtidigt gjort neddragningar på nästan 600 personer i Lund, berättar han.
Fredrik kände att han var trött på att jobba på ett storbolag. Han tog på sig att bygga något nytt åt Sony efter uppsägningarna i Lund.
– Målet var att det skulle säljas av. Jag tog med mig 200 ingenjörer.
Plötsligt insåg Fredrik att han egentligen hade skapat en egen bebis till företag. Han köpte ut det tillsammans med två tunga profiler, Sigma-entreprenören Dan Olofsson och den tidigare Sony Mobile-vd:n Bert Nordberg.
– Det blev Sigma Connectivity. Jag grundade det och Dan stod för det mesta av finansieringen. Vi körde igång det utan kunder och en massa lönekostnad i augusti 2013. Sedan vände vi det ganska snabbt.
Drygt 3,5 år senare lämnar Fredrik bolaget och säljer sin del. Peter Carlsson har kommit med i bilden och lyckats övertyga Fredrik om det är i Northvolt som hans framtid finns.
– Då omsatte vi nästan en halv miljard och fanns i Sverige, Polen och med ett ganska stort dotterbolag i Kalifornien.
När träffade du Peter första gången?
– Vi jobbade faktiskt ihop en kort period på Sony Mobile i början av 2000-talet innan han stack vidare på sin karriär. Vi jobbade inte jättenära varandra, men vi visste om varandra och har rätt mycket samma kompisar och nätverk så vi har haft koll på varandra hela vägen, berättar Fredrik.
Sedan blev det mer en tillfällighet att de sprang på varandra mer ofta.
– Då jag byggde upp Connectivity hade vi dotterbolaget i Palo Alto där Peter då bodde och jobbade för Tesla. Då började vi hänga lite mer. Jag var där en vecka i månaden.
– 2016 fick jag höra om hans, i mina öron ganska galna idé, att bygga en gigafabrik i Sverige eller Europa. Jag var med och följde hans snack från början, men tänkte inte så mycket på min egen roll i det hela, att jag skulle hoppa på.
Det skulle dröja till tidigt 2017 innan Fredrik förstod att han var på väg att ta plats på Northvolt-tåget som snart skulle lämna perrongen och bli rikskänt genom en kommun-pitch.
– Vi sprang på varandra en kväll i Stockholm. Jag var ute och käkade middag. Han var ute och käkade middag också. Vi träffades senare och efter alldeles för många öl lyckades han övertala mig att jag skulle släppa Sigma Connectivity och hoppa på och hjälpa till att utveckla Northvolt i stället.
Du blev då en i kärntruppen?
– Vi var inte många, vi var under tio personer som började då i februari 2017. Vi satt i en stuga i Åre och tittade på en powerpoint och på en excelfil och tyckte: det här kommer nog att bli bra.
– Jag är driven av utmaningar. Framförallt går jag igång då saker ser väldigt omöjliga ut. Det låg väl till grund varför jag grundade Sigma Connectivity också. Här var det samma känsla fast i betydligt större skala. Det var känslan att hoppa av något man verkligen trodde på och hoppas på något som var självfallet extremt osäkert, men där visionen var så oerhört tydlig vad vi ville åstadkomma och att det stod för något extremt gott. Kombinationen med det och att det såg väldigt omöjligt att göra i den här skalan fick mig att gå igång väldigt snabbt. Jag tog beslutet på några minuter och övertygade Dan Olofsson att det var en klok idé att jag lämnade Sigma …
Vi snabbspolar bandet. Efter några olika roller i Northvolts ledning på kontoret på Gamla Brogatan i Stockholm så hamnade Fredrik sommaren 2019 i Brauschweig där han blev vd för joint venture-fabriken med Volkswagen.
– Vi pratade ihop oss om vem som skulle leda bolaget. Jag fick dra kortet, packade ihop familjen och flyttade ned för att etablera detta. Jag åkte ned ensam från Northvolt och satte ihop det med en kollega från Volkswagen och körde det under 1,5 år. Vi lyckades rekrytera ihop ett globalt och starkt team på 100 personer, berättar Fredrik.
I våras togs beslutet att sälja hela fabriken till Volkswagen och ta med produktionsvolymerna till Northvolt Ett i Skellefteå som därmed växer än mer.
– Jag och Peter satte oss ned och snackade. Jag packade ihop familjen igen, flyttade hem till Sverige, och här är jag nu och leder Northvolt Ett, säger Fredrik som plockade med sig halva tyska kärntruppen om 60 personer till Northvolt och Sverige, varav några nu verkar i Skellefteå.
Vad visste du om Skellefteå innan du flyttade hit?
– Om Skellefteå väldigt lite, men lite mer om Västerbotten. Min fru är född i Kiruna men uppväxt i Lycksele. Hon flyttade härifrån för ungefär 30 år sedan. Vi har spenderat mycket tid varje år på familjegården som ligger i Granö vid Umeälven. I Skellefteå hade jag aldrig varit innan vi gjorde site selection här för Northvolt. Det var min första träff med Skellefteå.
– Restriktionerna under pandemin har gjort att jag bara hann vara här en gång. Jag har följt fabrikens uppbyggnad på håll. Jag var med och startade projektet en gång i tiden så det är lite grann att komma hem till där vi började, skrattar Fredrik.
Northvolt Ett har varit i en uppbyggnadsfas. Löftet är att den första battericellen producerat i Skellefteå ska vara tillverkad för nyår 2021/2022.
– Vi ska få ut en cell innan nyår, betonar Fredrik.
Han berättar att många kunder, som Volkswagen och BMW, finns på plats snart sagt varje vecka för att kontrollera att allt går åt rätt håll. Som Fredrik konstaterarar är Northvolt ”a och o för dom” i en tid då den traditionella förbränningsmotorn är på väg att lämna plats åt eldrivna motorer långt snabbare än de flesta hade vågat räkna med.
– Samtidigt har vi fått hjälp av dem i uppbyggnaden då de i flera år haft erfarenhet från att driva komplex bearbetning.
– Det vi ska producera först kallas c-samples, som är nära en slutprodukt. De kommer att hamna i testbilar som kör på vanliga vägar i företagens testverksamhet. Då har man kommit såpass långt i produktutveckling att det är väldigt, väldigt nära en kommersiell produkt.
Den tidiga produktionen, prototyperna, har gjorts i Västerås där Northvolt har Northvolt Labs som innehåller forskning och utveckling och en mindre produktion.
– Då man väl har bestäm sig för produkten går man över till c-samples och då skalar man upp produktionen här vid Northvolt Ett.Då det kommer till stor skala är det här i Skellefteå det ska ske, förklarar Fredrik, som nu har en tid av konstant rekrytering framför sig. I dag är ungefär 500 anställda vid produktionen i Skellefteå – och varje vecka blir det än fler.
– Vi har en stor ödmjukhet för det. Vi har en snabb anställningstakt. Vi har haft en god tillgång på kompetens även internationellt. Vi är över 40 nationaliteter så det är ett väldigt internationellt gäng. Vi är väldigt ödmjuka inför för tillväxten de närmaste åren, men än så länge visar sig projektet ha väldigt stor attraktionskraft, säger Fredrik Hedlund som nu också ser lite av en vardag komma.
Har du någon fritid?
– Inte mycket, det kan jag inte påstå. Jag försöker ägna den lilla tid jag har åt familjen, men det bli mest jobb. Jag har bestämt mig för att bli en inbiten längdåkare, ska köpa veckan. Jag har inte åkt tidigare.
– Sedan ska jag köpa in min första skoter också.
Blir det elskoter?
– Det måste det ju bli, säger han med ett skratt.