Från Skellefteälven till Himalaya

En och annan lyfte nog på ögonbrynen häromdagen. Skellefteföretaget STV testade då en bandvagn i vattnet strax öster om Lejonströmsbrons norra fäste. En pakistansk kund fick där bland annat se företagets unika antispinnsystem för BV206 i drift.

De pakistanska gästerna fångade sitt ”bad” på film och bild.

De pakistanska gästerna fångade sitt ”bad” på film och bild.

Foto: Foto: Lars Andersson

Skellefteå2018-12-01 08:00
undefined
STV:s tester av BV206 i Skellefteälven väckte en del uppseende. En dag gjorde testerna i nivå med Manhemskajen, en annan strax öster om Lejonströmsbron.

Det är nästan tio minusgrader i luften då bandvagnen körs ned i Skellefteälven och kör en kortare tur. När den återkommer så måste den föraren aktivera antispinnsystemet så att den tar sig fram upp över iskanten till land.

undefined
STV:s vd Jim Wallström ser på då bandvagnen rullar ut i Skellefteälven.

Med i bandvagnen, samt på fast mark, finns ett antal representanter för den pakistanske kunden.

Den aktuella BV206 kommer nu att flyttas med sex andra bandvagnar till den pakistanska delen av Himalaya och användas för transporter, samt ”search and rescue”.

Drönarfilm: Så här såg det ut när bandvagnen körde på älven:

Mycket på export

Scandinavian Terrain Vehicle (STV) har en exportandel på över 80 procent under 2018. Det är något mer än ett snittår där exporten brukar ligga på 70 till 80 procent.

undefined
De pakistanska gästerna fångade sitt ”bad” på film och bild.

– Antispinnsystem finns på bilar. Det är samma sak på bandvagnar egentligen, men det har aldrig funnits på dem tidigare, berättar vd Jim Wallström, vd på STV.

Försök har gjorts, men inte blivit bra.

Ordern från Pakistan gjorde att STV kunde sjösätta ett utvecklingsprojekt företaget väntat på. Nu har tolv kompletta antispinnsystem levererats som eftermarknadskit till kunders befintliga bandvagnar.

undefined
Lars Karlander, utvecklingsansvarig på STV, följer ekipaget på Skellefteälven med drönare medan vd jim Wallström ser på.

– Vi har fått frågor hela tiden om antispinnsystem, men vi behövde en volymbeställning som vi kunde utnyttja för utvecklingen.

Körs på natten

I dagarna går nu bandvagnarna i väg till Pakistan. Två anställda vid STV har varit dit och besökt kunden och tittat på användningsområdet, transporter på Himalaya.

– De kommer mycket att gå fasta sträckor. De första 16 kilometerna är lätta att köra på. Men de 34 kilometerna som kommer därefter går uppåt i små frysta flodbäddar och i djup lössnö. Där ska bandvagnarna användas för att transportera personer och mat. Trafiken kommer att ske på natten eftersom det är mindre risk för laviner då, berättar Wallström.

– Antispinnsystemet underlättar avsevärt bandvagnsstigningen i de branta bergen och vid trånga passager.

Lanseras inom kort

Givetvis hoppas STV att utvecklingen av ett antispinnsystem för BV206 kommer att ge ringar på vattnet. BAE Hägglunds i Örnsköldsvik har sedan modellen lanserades 1986 tillverkat 11000 stycken bandvagnar.

– Vi kommer att köra en lansering av den genom en Youtubefilm och en pressrelease till våra branschorgan.

undefined
Här är den framtida miljön för de BV206 som levereras till Pakistan med STV:s antspinnsystem.

– Det här är en produkt som är lätt att eftermontera på bandvagnen, säger Wallström som ser en potential att kunna få installera den på över 1000 av de BV206 som tillverkats.

– Det är nu vi börjar marknadsföra den på allvar.

Jim Wallström hoppas på att få visa den för en mängd presumtiva kunder.

– I dag har vi utländska besökare på STV minst en gång i månaden. Nu väntar vi på snö. Då finns det möjlighet att visa antispinnsystemen på Vitberget eller i Kultmark, konstaterar Wallström.

Jim Wallström, vd STV

Vi kommer att köra en lansering av den genom en Youtubefilm och en pressrelease till våra branschorgan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!