”Att spela datorspel är väl inget jobb?”
För den krympande skaran läsare som har den åsikten börjar det nog bli dags att tänka om.
E-sport är nämligen en snabbt växande sport i Sverige. Norran publicerade nyligen en unik lista över Skelleftebor som tillsammans vunnit miljontals kronor i olika tävlingar.
På Guldstadsgymnasiet i Skellefteå finns sedan i fjol en e-sportsprofil som har vuxit snabbt. Förra året var det bara fem elever som pluggade e-sport på skoltid – nu är de 21.
– Det finns inget bättre än att spela på skolan, konstaterar Vincent Dugas-Nilsson, 17, som valde e-sport som individuellt val inför den här terminen.
Faktum är att trycket på att få läsa e-sport har blivit så stort att skolledningen har behövt göra förändringar så att fler kan välja det som inriktning.
– På bara en vecka har fyra elever frågat om de kan få byta till e-sport. Men tyvärr är klassen full för i år, säger Elliot Vaneryd, nybliven e-sportlärare på skolan och tidigare världsproffs i datorspelet Overwatch.
För vissa kanske det mest framstår som lek på skoltid – men det finns tydligt uppsatta mål och bedömningskriterier.
– Just nu håller vi på med ett moment då eleverna ska spela in sin skärm när de spelar. Sedan ska de identifiera sina misstag och förhoppningsvis bli bättre. Det kommer ett slags prov på det senare. Senare i år ska vi prata om taktik, livsstil och hälsa, säger Elliot Vaneryd.
Elliot Vaneryd tror också att e-sportlektionerna kan motivera vissa skoltrötta elever att gå till skolan.
– Jag får inte ens ut mina elever ur klassrummet på rasterna. Det känns som ett lyxproblem som kanske inte så många lärare har!
Maria Holmstén, rektor på Guldstadsgymnasiet drar paralleller till ”vanliga” sportinriktningar, som hon tror att vissa kanske har lättare att relatera till.
– Vår e-sportprofil är ju egentligen precis samma sak som en ”vanlig” sportprofil på gymnasiet. Man ska lära sig om sin sport och i detta ingår regler, taktik, träning, livsstil och hälsa, säger hon.
Det är förstås långt ifrån alla elever som kommer att kunna livnära sig på e-sporten efter gymnasiet. Men de grundläggande kunskaperna om datorspel kan ändå vara värdefulla – till exempel om man vill göra karriär i de växande spel- eller techbranscherna.
I dag ser också verkligheten annorlunda ut än tidigare. Många ungdomar har vuxit upp med teknikintresserade föräldrar och har spelat tv-spel nästan hela sina liv.
– Som liten fick jag titta på när min pappa spelade, och sedan dess har jag varit fast. Man får göra något man brinner för samtidigt som man umgås med kompisarna, säger Filip Eriksson, 16 år – och en av skolans alla nya e-sportstjärnor.
FAKTA
E-sport är ett samlingsbegrepp för tävlingar som utförs på datorer eller spelkonsoler, där de tävlande spelar datorspel mot varandra.
E-sportsinriktningar erbjuds på flera håll i Sverige. På gymnasienivå är det oftast friskolor som har e-sportsinriktning.
E-sport på Guldstadsgymnasiet är en så kallad ”profil”, som i grunden är valbar på estetiska programmet och ekonomiprogrammet. Tack vare ett stort intresse kunde även elever på andra program välja e-sport som individuellt val inför detta läsår.
Det är 19 killar och två tjejer som läser e-sport på Guldstadsgymnasiet.