Emil inledde onsdagsförmiddagen på en relativt välfylld Arena och berättade om tankar utifrån sitt jobb på Veoneer.
Det var i våras som bilsäkerhetsjätten Autoliv förvärvade Skellefteföretaget Fotonics patent och tog över alla 35 anställda, vilka landade i avknoppningen Veoneer.
Aktiv säkerhet
Emil jobbar på den utvecklingsavdelning som företaget har i Skellefteå. Företaget är experter på "aktiv säkerhet” i bilbranschen, ett begrepp som handlar om teknik som gör det möjligt att kraftigt minska olyckor genom olika hjälpmedel för föraren via kameror, datorer och mätinstrument som lidar. Lidar-produkter, som är Hällstigs expertområde, är en variant av radar där ljus används för att mäta avstånd.
– Föraren är problemet då det gäller säkerheten, sa Hällstig och konstaterade att många av biltillverkarna utlovat autonoma bilar till 2021.
Han väckte också tankar om hur stadsbilden kan komma att förändras om den får autonoma fordon ifråga om hur utrymmen för vägar, parkeringar och annat kan komma att förändras.
Nytt projekt startar
Hällstigs programpunkt var en del av den heldag, Omin Summit, som Adopticum höll i där flera företag som deltagit i projektet Omin berättade om vad de gjort.
Seminariet innebär avslutet på projektet, som under tre år erbjudit resurser med specialistkompetens inom optisk mätteknik till bolag som velat genomföra satsningar inom teknikområdet. Omin har redan fått sin förlängning genom Rio (Regional innovation genom optisk mätteknik) som startade den 1 december och som har som ska resultera i såväl förstudier som prototypprojekt.