Under Stefan Sebös seminarium berättade han om hur man måste jobba med sitt ledarskap för att kunna inspirera och utveckla sina medarbetare till full potential. Han tog också upp de faktorer som är avgörande för att man ska lyckas och skapa resultat.
– Konkurrensen på marknaden är inte hård, den är hypertuff och den är också branschöverskridande, säger Stefan Sebö.
Som exempel på detta tar han H & M i London som numera också konkurrerar med torghandlarna på Camden Market.
– Antingen måste man vara bäst i klassen, annars måste man vidga sin verksamhet. Nog bra är inte bra nog.
Varför lyckas då vissa företag?
– Ledarskap och medarbetaransvar är två nyckelfaktorer. Ett företag blir aldrig bättre än sitt ledarskap.
Han betonar att medarbetarna och kunderna är det viktigaste som ett företag har.
– Jag vägrar att ta begreppen anställda och personal i min mun. Det är mycket bättre med medarbetare eftersom det vittnar om att de är engagerade i verksamheten.
Stefan refererar till en undersökning som Gallup presenterade 2017 och som visar att bara sju procent av medarbetarna i svenska företag är engagerade.
– Många mår alltså inte bra i sin roll utan skulle må bättre i en annan verksamhet.
Gallupundersökningen visade också att engagerade medarbetare är 21 procent mer produktiva än icke engagerade, lönsamheten är 22 procent högre, de är 37 procent mindre sjukskrivna och 25 procent mindre benägna att sluta.
– En undersökning som Academic Work gjort visar att 62 procent av alla unga anser att en bra chef är det viktigaste hos en arbetsgivare när de väljer arbetsplats.
Stefan Sebö menar att man vid rekryteringar ska prata mer om värderingar än om vad personen gjort tidigare i livet. Vidare betonar han vikten av att förbättra introduktionen för nya medarbetare.
– 54 procent av alla nyanställda får en dålig introduktion eller ingen introduktion alls. Jag tycker att en vd ska ägna minst en halvtimme åt ett introduktionsmöte med varje nyanställd
Han konstaterar också att försäljning är en förutsättning för att lyckas.
– Själv säljer jag aldrig något utan jag hjälper någon att köpa.
Bra service och hög kvalitet är också framgångsfaktorer.
– Det gäller att ta hand om dina kunder, annars gör någon annan det, säger Stefan.
Han hävdar också att alla företag kan få 15-25 procent i merförsäljning bara genom att sätta sig ner med kunden och fråga vad mer man kan hjälpa till med.
På Chefsdagen i Norr, som arrangerades på Folkparken av Koverberg Consulting och Awance Affärsutveckling, föreläste också employer brandingexperten Anna Dyhre. På talarlistan återfanns även Caroline Fjellner, &frankly, Louise Hållberg och Josefine Davidsson, Simployer, Ida Rönnblom, Arbetsförmedlingen samt Anna Thanner och Klara Stefansson, Oh My.